Kari Aihinen: Kapen parhaat

Ei liene montaakaan ravintola- ja ruoanlaittomaailman tuulia seuraavaa suomalaista, jolta Kari “Kape” Aihisen nimi olisi jäänyt huomaamatta. Legendaarisen ravintola Savoyn pitkäaikaisena keittiöpäällikkönä – nyt tosin jo entisenä – toiminut Aihinen on tullut tunnetuksi niin ikään ruokakriisien kanssa painiskelevien perheiden pelastajana eli Kaappaus keittiössä -Kapena sekä lähes tyhjästä mahtiaterioita luovana kokkisoturina. Sekä tv-ohjelmia että ravintolakokemusta mieheltä löytyy edellä mainittujen lisäksi vähintäänkin paljon.

Vaikka Kari Aihisen ura keittokirjailijana on sekin saanut alkunsa jo lähemmäs kymmenen vuotta sitten, oli nyt käsillä oleva Kapen parhaat ensimmäinen kosketukseni miehen kirjalliseen tuotantoon. Ja mikäs tätä onkaan lueskellessa; reseptejä on laidasta laitaan, niin kasvista, kalaa, lihaa kuin makeaakin, erilaisia leipiä, kastikkeita ja salaatteja. Kirjasta löytyy tekemistä enemmänkin ruoanlaittoa harrastaneille, mutta pääpaino on kuitenkin ruoassa, jonka laittaminen on mahdollista, vaikka ei mikään erityinen tekijä olisikaan. Reseptit on laadittu yhdessä suomalaisten perheiden kanssa. Ruoanlaitossa onnistuakseen sitä pitää harjoitella, siitä pitää innostua. Tämä on myös tärkeä osa Kapen ruokafilosofiaa. Ja tärkeäähän se onkin, ilman kiinnostusta taitaa olla melko mahdotonta onnistua.

Tähän mennessä olen ehtinyt kokeilla vasta kookosmakaronilaatikkoa – hyvää – sekä perinteistä lohikeittoa – hyvää, totta kai. Niitä kaikkia, joita olen ajatellut kokeilla, en tässä taida lähteä luettelemaan, mutta paljon niitä on – voita ja suolaa säästelemättä.

Suosittelen. Niin niille, joilla ilo jo asuu keittiössä kuin niille, jotka vasta etsivät sitä.