Kirsi Pehkonen: Käsikirjoituksesta kirjaksi : miten kirjailijat muokkaavat tekstiään?

Kirjoja paljon lukevana, on minua aina kiinnostanut kirjan synty; mistä tulevat ideat ja miten ne saadaan tulkittua ja ylipäätään, mikä on se luomisprosessi. Mitä käydään läpi, ennen kuin kirja on lukijalla. Tämä Kirsi Pehkosen kokoama kirja on siihen oiva apu. Kirjassa yksitoista kirjailijaa kertoo, kuinka se oikein tapahtuu.

Jokaisella on se oma tyylinsä ja sekös riemastuttaa. Suuri osa pitää sitä ensimmäistä versiota parhaana nautintona, sitä, kun tarina syntyy. Vaan onpa sitten niitäkin, joista editointivaihe on mielihyvää tuottavaa.

Jos kuvitellaan, että kirjailija vaan jossain euforisessa tilassa suoltaa tarinaa, niin se ei ihan ole niin. On sitäkin, että ei synny mitään, ollaan umpikujassa. Tuijotetaan tyhjää ja tyhjään, mutta miten sieltä elämä ja tarina jatkuvat. Konstit on monet.

Käsikirjoituksesta kirjaksi on mielenkiintoinen tuttavuus, jos kirjoittaa itse tai jos haluaisi kirjoittaa. Se on myös kiinnostava luettava, vaikka ei ikinä kirjoittaisi edes kauppalappua. Lukevalle ihmiselle se antaa paljon ja lisää arvostusta kirjailijan ammattia kohtaan.

Kaikki yksitoista kirjailijaa valottavat omaa työtään niin hyvin, että välillä melkein ajattelee, että jospa minäkin, ja sitten taas ei. Kirjailijan työ ei ole helppoa. Kunnioitan sitä ja olen iloinen, että saan olla se, joka nauttii niistä tuotoksista.