Iain Banks: Kävelyä lasilla

Iain Banks on ehdottomasti suosikkikirjailijoitani, jokainen lukemani kirja on vahvistanut tätä tunnetta. Samoin teki Kävelyä lasilla, kolmeen rinnakkaiseen osaan jakautunut romaani. Tarinat etenevät systemaattisesti, ja kirjan rakenne miellyttää minua suuresti. Mikä parasta, tarinat yhdistyvät kirjan lopussa varsin sattuvalla tavalla.

Ensimmäinen tarina kertoo Graham Parkista, lontoolaisesta taideopiskelijasta joka on Rakastunut. Toisen kertomuksen aiheena on niin ikään lontoolainen Steven Grout, omassa maailmassaan elävä harhainen mies. Kolmas tarina on joukon oudoin; sen aiheena ovat omituisessa linnassa vankeina olevat Quiss ja Ajayi, galaktiset viholliset, jotka pelaavat erikoisia pelejä. Koska kirjailijan nimestä puuttuu kuitenkin tällä kertaa ”M.”, ei tarina ole niin tieteiskirjallinen kuin voisi luulla.

Loppujen lopuksi kaikessa on vähintäänkin kohtuudella järkeä, asiat sointuvat yhteen ja loppu on muutenkin jännittävä. Kävelyä lasilla onkin yksinkertaisesti nerokas kirja.