Magdalena Hai: Kellopelikuningas

Kellopelikuningas on aika suoraa jatkoa sarjan ensimmäiselle osalle, Kerjäläisprinsessalle.

Edelleen maanpaossa oleva Umbrovian kuninkaan perhe on saanut muuttaa köyhien alueelta Alhaistosta rikkaampien alueelle Rahastoon. Perheen isän suunnittelema ilmalaiva on vieläkin rakenteilla. Uhkana ilmalaivalle ja perheelle on Sokean Jumalan veljeskunta, joka saarnaa synnistä ja kauhistuksista.

Vaikka kirja onkin hyvä, täytyy silti myöntää, että pidin enemmän Kerjäläisprinsessasta. Yleinen kiinnostavuus ja kielellinen laatu olivat toki edelleen korkeita, mutta silti kokonaisuus ei ollut ihan yhtä hyvä – melkein kuitenkin. Tämä tuntui hivenen sellaiselta välivaiheelta, jollaisia trilogioiden keskimmäiset osat usein muutenkin ovat.

Kuten sarjan edellinen osa, tämäkin on luokiteltavissa steampunkiksi ja vaihtoehtohistoriaksi. Onkin hyvä, että kaikki lasten fantasia ei ole kotoisin samasta muotista.