Markus Tuppurainen ja Vesa Vitikainen: Kersantti Napalm : Menneen talven lumia

Kersantti Napalm : Menneen talven lumia

Suomalaisella sarjakuvakentällä ei paljon ole tarjolla supersankareita. Se on yksi syy miksi innostuin kun kuulin Kersantti Napalmista. Kersantti Napalm on Yhdysvaltain palveluksessa oleva supersankari, jonka saapuminen 1970-luvun Suomeen aiheuttaa konfliktin Neuvostoliiton supersankarien kanssa.

Miten käy itsenäisen Suomen suurvaltojen välimaastossa? Onneksi Suomikaan ei ole aivan aseeton supersankareilla mitattuna.

Sarjakuvassa lisää löylyä juoneen heittää kirjaimellisesti vain itse Kekkonen, mutta kuvaannollisesti juonta piristävät niin natsizombit, joulupukki kuin kloonauskone. Juonta kuljetetaan eteenpäin juoksujalkaa ja lukijasta irtoaa naurahduksia kiitettävä määrä sivujen vilahdellessa.

Katja Louhion kuvitus on edustavaa. Varsinkin Kekkonen esiintyy kuvituksista edukseen. Dialogi puolestaan on kautta lehden hieman jäykkää. Siihen ei kuitenkaan jää kiinni, sillä kuiva huumori pääsee kyllä lävitse.

Kersantti Napalm : Menneen talven lumia on ihan hauska kokonaisuus, joka sai minut etsimään käsiini hahmon aiempia julkaisuja. Sarjakuvaan tutustuminen on suositeltavaa, mikäli pitää pulp-henkisestä seikkailusta, joka ei ota itseään kovin vakavasti.