Janne Nevala: Kirjastonhoitaja Topi Mullo

Kirjastonhoitaja Topi Mullo

En ymmärrä, miksi en ollut aiemmin tarttunut tähän riemastuttavaan kirjaan, joka siis on julkaistu jo 2015. Ei toki haitannut ollenkaan, että vasta nyt sain tämän kokemuksen kokea, kun tutustuin kirjastonhoitaja Topi Mulloon.

Topi on saanu kirjastonhoitajan pestin hyvin paljon Hailuotoa muistuttavaan saareen. Vakituinen kirjastonhoitaja on lähtenyt lomalle ja kirjoittanut Topille varsin seikkaperäiset ohjeet, miten tulee toimia hänen poissaollessaan.

Useinhan on niin, että kun huomataan uusi työntekijä, niin sitä voidaan sitten vähän “kokeilla”. Topi ei kuitenkaan anna kävellä ylitse, vaan laittaa niin asiakkaita kuin kylän asukkaitakin ruotuun.

Topi on nuori mies ja naisille perso ja tilaisuuksia napsahtaa tämän tästä. Osa menee ihan sukille, mutta teatteriporukan Nika taitaa vetää pidemmän korren. Heidän suhteensa on kirjan romanttinen puoli.

Kirjastoalasta tietäville kirjantapahtumat aukeavat omanlaisina vertaistukijuttuina, mutta niin hyvin on kuvattu, että sitä oli ihan täpöllä mukana joka jutussa. Kotikeikat mopolla oli omanlaisensa “roadtrip”, saaressa, jota ei entuudestaan tunne. Sellaisella reissulla Topi tutustuu Britaan, joka on äveriäs leski vanhassa kartanossa. Ihana persoona.

Hyvin on kuvattu erilaiset asiakkaat, jollaisia löytyy ihan joka kirjastosta. Nuorison käytös, asiakkaat, jotka purnaavat maksuista, ne jotka ottavat kopioita ja narisevat hinnoista, jotka soittavat ja haluavat tehdä liudan varauksia, lehtiä lukevat miehet, jotka vaihtavat kuulumisia. Ihan herkullisia tilanteita.

“Torstai oli pahin, silloin tulivat kaikki Annat, Avut ja meidänkoditmökitjahuussit. Paksu nippu liian ohutta paperia jota koetin tönkkösormillani tuskanhiki otsalta valuen koettaa liikaa turmelematta saattaa kansalaiseten iloksi ja opiksi… Ensimmäisen lehden olin saanut rytättyä niin pahaksi liimatahnamöykyksi, että oli ollut pakko käydä ostamassa Raunon kaupasta tilalle uusi.”

Topi urheilullisena tyyppinä osallistuu myös kylän jalkapalloturnaukseeen ja joutuu sielläkin näyttämään tietyille tyypeille, että osaa sitä joku muukin palloa potkia.

Tykkäsin tavattomasti tästä kirjasta ja olisin mieluusti lukenut toisen mokoman lisää.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 301 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!