Juri Nummelin (toim.): Kirotun kirjan vartija

Cthulhua pukkaa vähän joka puolelta, etenkin lautapelien puolella aihe tuntuu olevan suosiossa. Toki kirjapuolellakin: suomalaiset kirjailijat ovat kirjoitelleet vuosien varrella Cthulhu-myyttejä hyödyntäneitä novelleja. Kirotun kirjan vartija kokoaa samoihin kansiin kotimaisia Cthulhu-tarinoita.

Materiaali on käsittääkseni enimmäkseen uutta, mutta mukana on muutama novelli 1990-luvun alkupuolelta. Näin on saatu mukaan kovia nimiä: vanhemmat novellit ovat Boris HurtaltaS. Albert Kiviseltä ja Johanna Sinisalolta. Kyllä, Me vakuutamme sinut on mukana. Kiviseltä mukana on Cthulhun suojatti, ei Keskiyön mato Ikaalisissa.

Noin yleensä ottaen mukana on monipuolinen kattaus. Iso osa novelleista sijoittuu menneeseen, mutta mukana on myös moderneja tarinoita. Cthulhu-myyttejä lähestytään monin tavoin. Mukana on hyvin perinteisiä Cthulhu-tarinoita, mutta myös omaperäisempää tavaraa ja jopa huumoria: Vesa Sisätön Kun taata Tsathogguan ampui on hilpeä tapaus.

Suomalaiset puitteet ovat hyvää bonusta tarinoihin. Luonnollisesti Ikaalisissa pyöritään, mutta muitakin synkkiä seutuja Suomesta löytyy. Mainio kokoelma, kyllä tästä kesään saa mukavia klassisia kauhuväristyksiä.