Juri Nummelin (toim.): Verenhimo : Suomalaisia vampyyritarinoita

On niitä vampyyrejä Suomessakin. Verenhimo on tukeva kokoelma, 22 kotimaista vampyyrinovellia. Mukana on koko joukko nimekkäitä kirjailijoita: Johanna Sinisalo, Tiina Raevaara, Anne Leinonen, Miina Supinen, M.G. Soikkeli, Harri István Mäki, Sari Peltoniemi… Mukaan on saatu myös muutama vanhempi vampyyritarina, kirjoittajinaan Mika Waltari, Leo Anttila ja Harry Etelä.

Tarinoita on moneen lähtöön. Tavanomaisimpia vampyyritarinoita joukossa ei nähdä, korkeintaan vanhemmissa novelleissa, mutta niissäkin on oma viehätyksensä vanhanaikaisen tyylinsä vuoksi.

Moni novelleista onnistuu kietomaan kauhukliseen omintakeiseen muotoon. Johanna Sinisalon toimistovampyyritarina Peili on mainio, samoin M.G. Soikkelin omaperäinen Tuo meille hautavettä jos palaat. Parhaimmaksi nostan kuitenkin Christine Thorelin Uhanalaiset, jossa vampyyristä tehdään tavallinen kotimainen suurpeto: ”Vuan herrat ei tee mittään. Annaha olla, kun vamppyyrilöitä nähhään Helsinkisä, silloin tehhään kiireesti uuvet lait. Ei ne meijän mualaisten takia siihen hommaan ala.

Kauhua ja huumoriakin riittää. Lukemalla koko kokoelman kerralla saa vampyyrejä kyllästymiseen asti. Suosittelenkin kohtuutta. Kokoelma on ehdottomasti tutustumisen arvoinen, jos vampyyrit millään tavalla kiinnostavat, sen verran monia ansiokkaita novelleja Juri Nummelin on onnistunut yksiin kansiin haalimaan.

1. vampyyriaihe on kiehtova, ja että tarinoita löytyy suomestakin, uskomatonta…