Anssi Asunta: Kolmas aikakirja

Messinansalmen pohjasta löytyy vuonna 2035 roomalainen kaleeri, jonka lastina on Israelin kansan liitonarkku. Saalis on melkoinen, mutta eniten yllättyy NASAn tutkija Andy Coppola, joka tunnistaa liitonarkun NASAn kehittelemäksi fuusiomoottoriksi. Ei siinä mitään, mutta kun kaleeri on takuuvarmasti ollut merenpohjassa vuodesta 70 ja NASAn huippusalainen fuusiomoottori on vasta tekeillä.

Anssi Asunta kelaa salamannopeasti läpi alustavia tapahtumia, joista verkkaisempi kirjoittaja olisi lätissyt parisataa sivua ja pääsee ripeästi varsinaiseen asiaan. Kirja on melkoinen seikkailu, joka asettaa Raamatun historian keskeisimmät myytit aivan uuteen valoon. 20 vuotta hauduteltu esikoisteos on paikoin hitusen kömpelö, mutta vauhtiin päästyään jyrää vastustamattomasti. Luin itse kirjan noin päivässä, kun oli vain pakko.

Kirjailija itse ei ole scifin ystävä enkä usko, että Kolmannen aikakirjan scifielementit ketään erityisemmin vieraannuta. Kirja on päinvastoin kiehtova ja kutkuttava ajatusleikki, perinteiseen laadukkaiden aikamatkatarinoiden tapaan. Suosittelen!