Börge Hellström ja Anders Roslund: Kolme sekuntia

Onko demokraattinen yhteiskunta tällainen? Rikolliset tekevät töitä poliisin toimeksiannosta. Rikollisten omia rikoksia suojellaan, poistetaan rekisteristä ja vähätellään. Hyväksytään yksi rikos, jotta voitaisiin tutkia toista. Poliisit – jopa ja nimenomaan myös ylin poliisijohto – valehtelevat ja salaavat totuuden muilta poliiseilta sekä medialta ja tavallisilta kansalaisilta.

Tälläkin miehellä, Piet Hoffmannilla, on kaksi pientä poikaa sekä kaunis, rakastettu vaimo. Perhe, jota hän on valmis suojelemaan tavalla millä hyvänsä. Hänellä on kuitenkin toinen, salattu elämä. Hän on ”Paula”, peiteroolissa, jonka tarkoituksena hänen olisi vallata ruotsalaisen huippuvartioidun vankilan sisäiset huumemarkkinat ja samalla iskeä kansainvälisen rikollisuuden ytimeen. Hän on aina hengenvaarassa toteuttaessaan tehtävää. Hän tietää, että kuoleminen kestää kolme sekuntia!

Kun hän on tehnyt sopimuksen poliisien kanssa, ei tietenkään kirjallisesti, mutta salaa itse keskustelun äänittäen, hän on valmis astumaan vankilaan. Hänen taustaansa on muutettu perinpohjaisesti: hänestä on tullut hengenvaarallinen psykopaatti – ja vain entinen rikollinen osaa käyttäytyä luonnollisesti. Kun vankilassa kaikki alkaakin äkkiä mennä pieleen, kukaan ei enää ota vastuuta hänestä soluttautujana ja hänet jätetään oman onnensa nojaan. Onneksi hän on varautunut tähänkin. Itse asiassa, hän jopa osasi odottaa tätä.

Hektiset tilanteet vankilassa, aseiden käyttö sekä ruma tappo eivät liikauta toimeksiantajia lainkaan. Yhtä heistä asia alkaa kiinnostaa, vai kolkuttaako omatunto, ja hän alkaa selvitellä asiaa pohjamutia myöten. Tämä on likaista peliä demokraattisessa valtiossa, puhtoisessa kansankodissa. Selviää, että soluttautujia on ollut enemmänkin, peiteltyjä rikoksia ja rikollisia paljon ja joidenkin poliittisten tahojen mukaan tämä on ollut täysin hyväksyttävää.

Kirja on kuumeinen, tapahtumatäyteinen trilleri. Kerronta on intensiivistä ja pitää tiiviisti otteessaan. Tunteet seuraavat koko ajan mukana, tapahtuipa mitä tahansa ja tässä todella tapahtuu. Ihmiset yhteiskunnan kaikilla tasoilla pannaan testiin. Kirja on todenoloinen tarina poliisien peitetoiminnasta, kriminaalihuollon virheistä, huumekaupan vahvasta otteesta sekä nykyajan lainsuojattomista eli rikollisten toimimisesta soluttautujina.

Kolme sekuntia on erilainen trilleri, jonka lukee lähes hievahtamatta loppuun asti. Voisiko tämä kirja jopa lähennellä joiltakin osin totuutta? Suosittelen kaikille jännäreiden ja toiminnan ystäville, jotka arvostavat myös tunnepohjaista sitoutumista useisiinkin eri asioihin kerrallaan.