Jussi Katajala: Korpin silmät kaiken näkevät

Jussi Katajala on tuttu nimi monista spefihenkisistä novelliantologioista. Nyt on käsillä Katajalan oma kokoelma, jonka punaisena lankana on kauhu eri muodoissaan. Kokoelma on täynnä toinen toistaan herkullisempia kauhunovelleja.

Kauhua on monenlaista. Tähän kokoelmaan on saatu mukaan monia mielenkiintoisia kauhun tyylilajeja. Mukana on vampyyreitä, ihmissusia ja kummituksia. Kauhua kohdataan kesämökillä, ulkoavaruudessa, Egyptissä ja Etelämantereella. On verenhimoisia petoja saalistamassa ja hiljalleen hulluksi hivuttavaa kauhua julmuuksia ennustavien maalausten muodossa.

Katajala hallitsee kauhukirjallisuuden selvästi erittäin hyvin. Eri tyylilajitkin ovat hyvin hallussa, kirjailijan tyylitaju ei petä hetkeksikään. Ahkeralle lukijalle osa novelleista on luultavasti tuttuja, minulle ainoa tuttu taisi olla Verenhimo-kokoelmasta tuttu juttu. Kokoelmassa on kolme täysin uutta novellia ja moni novelleista on julkaistu lehdissä, joita ovat lukeneet lähinnä  innokkaimmat asianharrastajat.

Vaan mitenköhän Katajalalta sujuisi kauhuromaanin kirjoittaminen? Olisipa mielenkiintoista nähdä…