Laura Honkasalo: Kotikutoista : itsetekemisen ihanuudesta

Kotikutoista : Itsetekemisen ihanuudesta

Laura Honkasalo on helsinkiläinen kirjailija, joka on julkaissut useitakin nuortenkirjoja, mutta suuren yleisön tietoisuuteen hän tuli vuonna 2001 ilmestyneellä romaanillaan Sinun lapsesi eivät ole sinun, joka kertoo kasvamisesta taistolaisessa perheessä 1970-­luvulla.

Kotikutoista on sen sijaan kokoelma lyhyitä tekstejä käsillätekemisestä – kirjassa käsitellään muun muassa neulontaa, virkkausta, askartelua, ompelua, sisustusta, ruoanlaittoa ja valokuvausta. Aihepiiri on siis melkoisen laaja, mutta sitä yhdistää Honkasalon voimakas kierrätys­ ja ekologisuusideologia. ”Jos haluaa säästää luontoa, ei voi marssia tavarataloon ja ostaa niitä vaatteita, jotka haluaa. Jos vaatteet ostaa kirpputoreilta, on osattava tuunata, muunnella, paikata ja ommella nappeja”, hän kirjoittaa.

Honkasalo on tekstissään lähes liikuttavankin rehellinen ja puhdasmielinen, voisi sanoa idealistinen, ainakin näin kyynisyyteen taipuvaisen keski­-ikäisen silmin katsottuna. Hän uskoo niin lujasti itsetekemiseen ja kierrätykseen, että siihen on lukijankin pakko yhtyä, vaikkei ehkä ryhtyisikään ompelemaan itselleen alushousuja miesten vanhoista t­-paidoista tai siirtyisi wc-paperin käytöstä pestäviin flanellipyyhkeisiin. Lisäksi kirja tuo mukavalla tavalla esille sitä, miten naisten töiksi miellettyjä käsitöitä on vuosikymmenten kuluessa halveksittu, kun taas miesten tekeleet on paljon helpommin kohotettu taiteen asemaan. Feminismin näkökulmasta aihe voi olla ongelmallinen. Honkasalo kirjoittaakin:

”Joidenkin feministien mielestä naisasiaa viedään taaksepäin aimo harppaus, kun naiset virkkaavat kotona sen sijaan, että käyttäisivät energiaansa politiikassa tai järjestötoiminnassa. Toisen ääripään mielestä juuri käsityöharrastus ja kotiin panostaminen vievät naisasiaa eteenpäin uudella tavalla, koska perinteiset naisten toimet, joita ennen on halveksittu, nostetaan kunniaan.”

Varsinaisena käsityöihmeenä Honkasalo ei pidä itseään, vaan hän katsoo oppineensa paljon kaikenlaista uutta vain sitkeän yrityksen ja erehdyksen tietä. Tärkeätä ovat itse työ ja lopputuloksen tyydyttävyys, ei niinkään täydellisyys, vaikka hän ihaileekin kovasti niitä, jotka osaavat sisustaa ja leipoa upeita fantasiakakkuja.

Kotikutoista oli ainakin minulle hyvin miellyttävää luettavaa. Sopii oikein hyvin käsityöihmisille, mutta myös niille, jotka eivät tohdi sellaisiksi tunnustautua. Kirjasta on ilmestynyt myös pokkaripainos vuonna 2012, joten kyllä sen ovat varmasti monet lukijat ottaneet omakseen.