Ari Wahlsten: Kuka pelkää mustaa miestä

Kuka pelkää mustaa miestä?

Kuka pelkää mustaa miestä on Ari Wahlstenin ensimmäinen dekkari ja aivan mieletön lukukokemus.

Kit Karisma on miamilais-suomalainen yksityisetsivä, tummaihoinen ja kovaksikeitetty – tai ei ihan, ehkä kahdeksan minuutin. Ihanan itseriittoinen, joka tietää mitä tekee ja sanoo. Ei mikään alkoholisoitunut ja eronnut reppana vaan loistavalla itsetunnolla ja huumorilla varustettu oman tiensä kulkija.

Karisma saa tehtäväkseen tutkia kuka haluaa murhata yritysjohtajan. Hän saa kutsun rikkaan yritysjohtajan luokse Kulosaareen ja menee sinne hyvillä taustatiedoilla varustettuna. Hän saa tietää, kuinka johtajaa on jo yritetty päästää päiviltä. Kit Karisma alkaa tutkia juttua ja ei aikaakaan, niin yritysjohtaja on päässyt hengestään! Tutkinta käynnistyy toden teolla.

Karisma käy läpi ihmisiä omalla tyylillään ja saa välillä turpaansa, mutta toipuu ja jatkaa taas entiseen malliin. Parhaita kohtauksia ovat ne, joissa Kit Karisma mittelee vastapuolien kanssa verbaalisesti. Niin herkullisia paikkoja, että on melkein luettava pariin kertaan. Kirjasta on sanottu sen olevan rikosviihdettä ja allekirjoitan sen välittömästi!

Koska on kyseessä perheetön yksityisetsivä, niin tietenkin nainen astuu kuvioon mukaan ja tämä on kuvattu juuri niin nasevasti, että se sopii täysin tähän kirjaan ja sen luomaan henkeen.

Ari Wahlsten osaa kirjoittaa. Teksti on kertakaikkisen hyvää ja sitä on koukuttavaa lukea. Siinä ei ole mitään liikaa, eikä liian vähän vaan annostelu on juuri sopivaa ja siitä jää erittäin hyvä mieli. Luin kirjan vauhdilla ja jään odottamaan seuraavaa.