Janne Sarja: Läpimurtoteos

Läpimurtoteos

Käsissäni on kirja, jonka kuuntelin ensin äänikirjana (lukijana Ville Myllyrinne) ja sitten se vaan oli vielä saatava fyysisesti käsiin, koska oli nautittava vielä ne parhaat palat uudestaan luettuna.

Olin lukenut/kuunnellut muutaman aika lailla vakava-aiheisen kirjan, joten oli pakko saada jotain kevyttä välipalaa ja Janne Sarjan Läpimurtoteos oli suoranainen läpimurtoteos. Nauroin usein hyvin tahtomattani, joten oli tarkoin valittava paikka, missä sitä kuunteli.

Kirja koostuu pienistä, ihan sopivan mittaisista teksteistä, jotka vaikuttavat aluksi siltä, kuin olisi ihan vakavasti kirjoitettu, mutta ha-haa, sitten on huomaavinaan, että ne ovatkin kirjoitettu sillai kieli poskessa ja pian pääsee huvittunut hörähdys.

Ohkaiseen kirjaan mahtuu monta hauskaa juttua ja jokainen on omalla tyylillään kirjoitettu. Kriisipalaveri on hupaisa, sillä se koostuu pääasiassa sanonnoista ja vakuutan, että jokaiselle löytyy joukosta inhokki, jos toinenkin. Silti se on sellainen, että oikein jää miettimään, miten kauan sen kokoamiseen on mennyt aikaa.

Kirja sopii kaikille tai no ei huumorintajuttomille, sillä he eivät tästä kirjasta saa irti kuin mielensä pahoitusta. Muutoin siis voi kuunnella tai lukea ja ei tartte keskittyä, saa vain heittäytyä nauttimaan hervottomasta sanojen meiningistä.

Janne Sarja on käsikirjoittajana Pitääkö olla huolissaan – komediapaneelissa ja tämä kirja on hänen ensimmäinen kirjansa ja toivon todellakin, ettei viimeinen.