Lapsen oma kalenteri 2020

Iloisella eläinaiheisella piirroskuvituksella somistettu lapsille suunnattu seinäkalenteri on hyvä idea. Selkeät kuukausinäkymät auttavat uskoakseni jo melko nuortakin lasta ymmärtämään viikkojen ja kuukausien kulua, kun viikonpäivät ovat saaneet omat värikoodinsa ja jokaisen päivän kohdalle on tilaa tehdä merkintöjä tai vaikkapa liimata tärkeiden tapahtumien kohdalle jokin kalenterin mukana tulevista tarroista.

Koska omakohtaista kokemusta en vielä lapsen kanssa kalenterin käyttelystä omaa, en pysty sen tarkemmin suosittelemaan tätä tietylle ikäryhmälle, mutta ainakin pienet koululaiset ovat varmasti kalenterista tarroineen innoissaan. Itse ajattelin kokeilla, kuinka kolmevuotias kerholainen ottaa kalenterin tutkimisen osaksi omaa päiväohjelmaansa. Kun eri harrastukset merkitään erilaisin tarroin ja juhlittavat syntymäpäivät omalla tarrakoodillaan, uskon että vuoden mittaan ajankulu saattaa ainakin jossain määrin alkaa hahmottua ja viikonpäivät sekä kuukaudet tulla tutuiksi. Myös kalenteriin merkityt nimi-, pyhä-, juhla- ja liputuspäivät herättävät varmasti omanlaistaan keskustelua.

Siis suosittelen; joko hieman isommalle lapselle omaksi iloksi tai pienemmälle vanhemman kanssa yhteisiin kalenterihetkiin.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »