Pirjo Pohjavirta ja Saara Soikkeli (toim.): Lastenlaulujen juhlakirja

Lastenlaulujen juhlakirja

Kymmenen vuotta ja kymmenen lastenlaulukirjaa. Nyt noista kymmenestä on koottu parhaat ja rakkaimmat, tehty niistä juhlakokoelma. Kokoelman laulut, joita veikkaisin olevan jotakin sadan ja sadanviidenkymmenen väliltä, on jaettu kuuteen osaan: saduista tuttuihin, laululeikkeihin, eläinlauluihin, matkalauluihin sekä iltalauluihin, joululauluja unohtamatta.

Valtaosa kappaleista on todellisia klassikoita, itselleni outoja tai uusia on vain mitätön murto-osa. Mutta mitä lastenlauluihin tulee, klassikothan ne ovat niitä, joita tekee mieli laulella. Sillä niinhän se menee, lastenlaulut liitelevät sukupolvilta toisille. Ainakin oma puolivuotias muskarilaiseni on löytänyt jo ne omat ensisuosikkinsa minun hänelle laulelemista vaihtoehdoista: Puolivuotiskakku korkattiin Peipon pesän tahdissa, iltalauluksi sopii hyvin Tao Tao ja pukemisessa apurina toimivat Juoksevat metsähiiroset. Löytyvät muuten tästä kokoelmasta kaikki.

Niille vanhemmille, joille laulaminen ei ole se kaikista omin juttu löytyy kirjan yhteydestä kolmekymmentä laulua sisältävä cd-levy ja niille, jotka pitävät musisoinnista, tuottavat varmasti iloa kappaleiden yhteyteen lisätyt nuotit pianosäestystä helpottamaan. Mukavia lisiä nämäkin.

Siis suosittelen; vaikkapa perheen yhteisiin musiikkihetkiin.