Noora Nikka: Maaria Taivaanlaulaja : musiikkisatu

Maaria Taivaanlaulaja

Tuntemattomat ihmiset tuovat rautahirviönsä tunturin juurelle ja pian joen vesi muuttu ruskeaksi ja kalojen elämä peräti surkeaksi. Myös eräs metsänpeikko tuntee huolta tästä muutoksesta, ja niin matka käy metsänhaltijoiden luo. Maarialla, haltijoista pienimmällä, on kuitenkin esittää pulmalliseen ongelmaan radikaali ratkaisu: voisiko toivo muutoksesta lähteä loputa ihan ihmisistä itsestään? Tehtävä ei ole helppo, mutta pieni Maaria on päättänyt kääntää ihmisten päät ja näyttää, että luontoa todellakin kannattaa suojella.

Maaria Taivaanlaulaja : Musiikkisatu on MusicFairyTalesin kolmas kirja ja täytyy kyllä sanoa, että olen kovasti tykästynyt tämän pikkukustantamon omaperäiseen konseptiin. Kirjat ovat pätevien ääninäyttelijöiden esittämiä musiikkisatuja ja itse musiikki ei myöskään ole mitä tahansa pimputusta, vaan tässä tapauksessa tunnelmaa luo taustalla itse Jean Sibeliuksen ja Leevi Madetojan pianomusiikki. En tietysti ole mikään musiikkikriitikko mutta Teemu Laasasen pianotulkinta tuntuu sekin varsin pätevältä.

Toisin kuin kustantamon ensimmäisessä kirjassa Nuken tarinassa, tarinasta vastaa tällä kertaa Noora Nikka. Lappiin sijoittuva tunnelmallinen ja optimistinen tarina on saanut tulkitsijakseen Emiel Inkeri Nikulan, joka sitten onkin todellinen mestari alallaan. Pelialalla kannuksensa hankkinut Nikula tekee uskomattoman kaunista jälkeä, ja erityisesti hänen tarkka värisilmänsä ansaitsee kehut, sillä Lapin vuodenajat todellakin heräävät kirjan sivuilla eloon. Kirja on epäilemättä yksi kauneimpia lastenkirjoja joita lähiaikoina olen tullut lukeneeksi.

On aina mukavaa kun kirja-alalla tulee tällaisia omien teiden kulkijoita vastaan. Musiikin, taiteen ja tarinankerronnan yhdistäminen toimii ja lopputulos tuntuu muutenkin freesiltä. Jään mielenkiinnolla odottamaan kustantamon seuraavaa kirjaprojektia.

Kirja sisältää CD:n ja latauslinkin.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämäkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »