Eppu Nuotio: Leinikkimekko

Leinikkimekko

Olen lukenut lähes kaikki Eppu Nuotion aikuisille suunnatut kirjat ja tykästy­nyt hänen tyyliinsä. Leinikkimekko aloittaa uuden sarjan, jossa keskushenkilö on Raakel Oksa. Raakel tekee remppahommia ja heti on vuorossa kämppä Töölössä.

Mukana kuvioissa pyörii myös Danne, jonka kanssa Raakelilla on aikoinaan ollut jotain säätöä. No, nyt tehdään töitä ja remppakohteena on vanha töölö­läinen asunto, jonka väliseinästä löytyy rasia, missä on muun muassa leinikki­mekko.

Kaiken saneeraamisen ja lapsen hoitamisen ohella Raakelin on ihan pakko alkaa ottamaan selvää, kenen mekko oli ja miksi se oli siellä.

Eletään 2020-lukua, mutta sitten taas välillä 1960-lukua, jolloin mekon omis­taja asui ja eli Töölössä. Hilkka oli tullut tätinsä luokse opiskel­lakseen viulun­soittoa, mutta sitten hän katosi. Miten ja miksi, niin sen aikoo Raakel selvittää.

Raakel onkin varsinainen toiminnan nainen. Hoitaa kaiken ja saa samalla selville omasta elämästään aika lailla tärkeitä asioita. Tulee toimeen exänsä kanssa ja virittelee sitten jotain muutakin, mutta vaikka välillä on seinä vastassa, niin sekin kaatuu.

Leinikkimekko on kiva sarjan aloitusosa, jonka luettuaan on ihan mukavaa odottaa, mitä Raakel seuraavaksi selvittää.