Jane Brocket: Lempeää neulontaa

Jane Brocket on lähtenyt teoksessaan liikkeelle siitä, että neulonnan tulisi olla nautinto, ei vaikeiden mallien ja kaavioviidakkojen seurantaa. Lähkökohtana ovat kauniit langat ja niiden kauniit värit.

Kirja sisältää 40 neulemallia, joista suurin osa on kodinsisusteita tai helppoja asusteita: vain yksi villapaita, kahdet sukat ja yhdet sormikkaat ovat päässeet mukaan. Langoista suurin osa on suomalaiselle lukijalle melko eksoottisia, mutta Brocket innostaa lankojen vaihtoon omien mahdollisuuksien mukaan.

Esipuheessaan kirjailija sanoo teoksen sisältävän sekä erittäin helppoja ja pidemmälle ehtineille sopivia malleja, mutta yksittäisten mallien kohdalla ei tästä ole mainintaa: kirjan ensimmäinen malli on esimerkiksi palmikkosukat, jotka voivat aiheuttaa vaikeuksia aloittelijoille, ja helpot tiskirätit, pesulaput ja kaulaliinat tulevat vasta puolivälissä teosta. Mukana on hieman yllättäen myös yksi virkkausmalli, kukkatilkkupeitto, joka kuitenkin sopii hyvin yleiseen linjaan. Kaiken kaikkiaan Brocketin kirja on neulomaan rohkaiseva, innostava ja graafisesti kaunis teos.