Laura Salama ja Maarit Verronen: Leppäluoto : rajojen saari

Leppäluoto : rajojen saari

Laura Salama ja Maarit Verronen ovat aikaisemmin tehneet kirjan Varjosaaresta. Nyt on sitten vuorossa Leppäluoto. Maarit Verronen on tässä kirjoittajana ja Laura Salama kuvittajana.

Leppäluoto on saari Espoon ja Helsingin rajoilla, Keilaniemen ja Lehtisaaren välissä, niin että raja menee Leppäluodon halki. Hyvin on taas pengottu tietoja jo ammoisista ajoista, että mitä siellä Leppäluodolla on tapahtunut. Paljon onkin.

Voisi kuvitella, että vähän syrjäisellä saarella ei juuri mitään olisi tapahtunut, mutta kyllä siellä on asutusta ollut ja hallussapitäjiä. Aina on ollut siitä pientä kiistaa, kenen omistuksessa saari on. Saarella on ollut monta asujaa, vaikka enimmäkseen kesäasukkeja. Lisäksi on kaikenmoisia vuokralaisia.

Historiaa piisaa aina 1100-luvulta asti, joten tarinaa löytyy ja aika lailla mielenkiintoisiakin juttuja. Välillä on tunne, että saarta on “revitty” sinne ja tänne, kun se, mihin se kuului, oli kiistanalaista. Vaan edelleen menee raja saaren halki.

Maarit Verronen on tehnyt mittavan työn kootessaan kirjaan kiinnostavan tietopaketin saaresta, jonka olemassaolosta monikaan ei ole mitään tiennyt. Laura Salama on kuvittanut piirroksillaan monta kirjassa kerrottua juttua.

Kannataa tarttua kirjaan ja avartaa mieltään sillä, että tutustuu paikkaan nimeltä Leppäluoto.