Tero Linjama ja Jussi Murtosaari: Lintuharrastajan lajiopas

Lintuharrastajan lajiopas

Lintuharrastajan lajiopas -kirjan tekijöistä toinen, Tero Linjama on tietokirjailija, luonto-opas, kokenut lintuharrastaja ja äänittäjä. Toinen on ammattiluontokuvaaja ja tietokirjailija Jussi Murtosaari. Vuosina 2012–2013 kirjoitetuista teksteistä oli alkujaan tarkoitus tehdä mobiilisovelluksen tekstiosa. Mobiilisovellusta ei tullut, joten tekstit muokattiin tähän kirjaan sopiviksi. Kirja sopii sekä harrastajille että aloittelijoille. Se auttaa lajitunnistamisessa ja herättää yleisen kiinnostuksen lintuihin.

Kirja sisältää 277 lintulajia: kaikki Suomessa pesivät sekä yleiset läpimuuttajat ja vuosittaiset pikkuharvinaisuudet. Esittelyjärjestyksen perusteet ja sivujen käyttöohje kerrotaan johdannossa. Sivut on otsikoitu lintujen suomalaisten nimien mukaan, lähdeluettelossa suomalaiset nimet on lihavoitu. Otsikossa on lisäksi tieteellinen, ruotsin- ja englanninkielinen nimi. Lajin heimo löytyy sivun marginaalista.

Nimirimpsun perässä kaksi kirjainta ilmoittaa lajin uhanalaisuuden. Uhanalaisuusluokkia on viisi: elinvoimaiset, silmälläpidettävät, vaarantuneet, erittäin uhanlaiset ja äärimmäisen uhanalaiset. Äärimmäisen uhanalaisia (CR) ovat esimerkiksi tunturipöllö ja peltosirkku.

Johdannossa avataan joukko termejä, jotka ovat tuttuja kokeneelle lintuharrastajalle, mutta vieraita aloitteleville. Niitä ovat esimerkiksi höyhenpuvun viirut, juovat ja vipevöity.

Lajitunnistustaito kehittyy vähitellen, haasteellista se alussa on. Lajien tuntomerkkeihin perehtyminen on keskeistä taidon kartuttamisessa. Lintuharrastajan lajiopas -kirjasta saa tuntomerkkien lisäksi on muutakin tunnistamisen kannalta tärkeää tietoa: havaintopaikan ja -ajankohdan sekä havaintotilanteen keston, linnun käyttäytymisen, muodon, koon ja lentotavan huomioiminen. Eri lajit lentävät eri tavalla, lennossa lintu on selkeimmillään itsensä näköinen.

Keskeisin tieto kustakin lajista on kerrottu yhdellä sivulla, muutamat ovat saaneet koko aukeaman. Sivulla on tietoa lajin elinympäristöstä ja levinneisyydestä; sen tyypillisistä käyttäytymispiirteistä, lentotavasta, aktiivisuushetkestä, höyhenpuvusta, eroista koiraan ja naaraan sekä eri-ikäisten kesken. Lukija pääsee tutustumaan lajiin sekä tekstin että kuvien kautta.

Upeat kuvat kertovat paljon. Katsomalla esimerkiksi kahta peräkkäistä hanhista kertovaa sivua, selviää miten erottaa kanadanhanhi valkoposkihanhesta. Valkoposkihanhella lähes koko pää on valkoinen, kanadanhanhella valkoinen poski ei ulotu silmään.

Sivun alaosassa olevien QR-koodien kautta pääsee kuuntelemaan lajin ääniä. Kun koodia kuvaa kännykällä tai tabletilla, saa Xeno-canto-sivustolle johtavan linkin, josta klikkaamalla lajin ääni alkaa kuulua.

Linjama ja Murtosaari toivovat kirjasta olevan apua harrastelijoille lajien tunnistamiseen ja herättävän yleistä kiinnostusta lintuihin.

”Paras palkinto meille on yleisen kiinnostuksen herättäminen lintuihin, tähän näkyvään, kuuluvaan, näyttävään ja kaikkiaan kohtalaisen helposti havainnoitavaan lajiryhmään.”

Minä, joka tunnistan vain kaikkein tavallisimmat linnut, joka olen jo vuosia suunnitellut meneväni lintukurssille tai osallistuvani ohjatulle linturetkelle, mutta en ole toteuttanut suunnitelmaani, mieluusti ojennan palkinnon tekijöille. Kirja synnyttää kiinnostuksen lintuihin ja innostaa oppimaan tunnistamista.  Lintuharrastajille kirja on täyttä tietoa selkeään pakettiin pakattuna.