Pasi Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta

Kirjan nimen Lumikko on maailmankuulu kirjailija Laura Lumikko, joka katoaa yllättävästi kesken järjestämänsä juhlan. Yhdeksän muuta ovat Lumikon kokoama Jäniksenselkäläisen Kirjallisuuden Seura, suomalaisen kirjallisuuden kaanoniin kuuluva ryhmittymä.

Eila Milana on Seuran kymmenes jäsen, joka alkaa tutkimaan Lumikon katoamista ja Seuran menneisyyden mysteerejä. Vaan mitä historian kätköistä löytyykään? Ainakin yllättävä vastaus klassiseen kysymykseen siitä, mistä kirjailijat saavatkaan ideansa teoksiinsa.

Jääskeläinen on osoittanut kykynsä jo Missä junat kääntyvät -kokoelmalla, mutta tämä kirja viimeistään sinetöi Jääskeläisen paikan kotimaisen kirjallisuuden oudon laidan huipulla. Todella vaikuttavaa työtä!

1. Monipuolinen kirja, joka jätti hämmentyneen olon. Tästä löytyi trilleriä, satiiria, vahvaa miljöökuvausta ja ripaus itseironiaakin. Paljon plussaa kirjoitustyylistä, yllätyksellisyydestä sekä persoonallisuudesta.

Joistain yksityiskohdista tarinassa en pitänyt, mutta se menee enemmän makuasioiden piikkiin.

2. Olin vuosia kuvitellut lukeneeni tämän, kunnes viimeksi kirjastossa tutkin takakantta ja huomasin, että enpäs olekaan. Nyt puolivälissä ja aika lailla samaa mieltä kuin Mikko ja Joni.

3. Pidän Jääskeläisen omintakeisesta tyylistä ja siitä, että lukija joutuu miettimään, mikä on totuus ja mitä todella tapahtui.