Olavi Niemi ja Kirsi Tuominen: Maanpeitekasvit

Yksi kuluvan kevään puutarhakirjauutuuksista on tämä maanpeitekasveista kertova kirja, joka on tuhti tietopaketti matalien kasvien maailmaan. Kirjan alussa kerrotaan yleisesti maanpeitekasveista ja annetaan vinkkejä puutarhasuunnitteluun niiden käytöstä.

Suurin osa kirjoista on kuitenkin erilaisten kasvilajien esittelyjä: mukana on perennoita, köynnöksiä ja matalia pensaita. Hyvänä pidin sitä, ettei kirja keskity pelkkiin perennoihin, koska tuntuu, että turhan usein maanpeitekasveista puhuttaessa keskitytään vain niihin. Kirja toimiikin hyvin referenssimateriaalina, josta on helppo etsiä uusia lajivaihtoehtoja ja tarkistaa kasvien tietoja. Lajikohtaiset osiot ovat sisällöltään hyviä, kun mukana ovat kaikki tarpeelliset perustiedot: kasvupaikkavaatimukset, hoito-ohjeita, istutusetäisyydet ja niin edelleen.

Maanpeitekasvit sopii kaikille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet maanpeitekasveista ja tarvitsevat aiheesta tietopakettia. Lukijan aikaisemmalla osaamistasolla ole väliä, kirja sopii sekä aloittelijoille että pidemmälle ehtineille. Välillä puutarhakirjat eivät sovi samalla kertaa kotipuutarhureille ja ammattilaisille, mutta tämä käy kyllä ihan hyvin molemmille ryhmille.

Kirjalle täytyy antaa kritiikkiä sen kuvituksesta. Kuvat ovat vaihtelevan tasoisia. Lähikuvat ovat pääosin laadukkaita, kun taas todella monesta kokonaiskuvasta ei saa kasveista selvää riittävän hyvin. Kuvat (tai edes osa niistä) olisivat saaneet olla kooltaan isompia. Silloin niistä olisi varmaan myös saanut paremmin selvää.

Veera