Lyric Tubor: Margariinimafia

Margariinimafia

Jukka Niinisen perustama HHClinic Oy on menestyvä lääke- ja tutkimusyritys, jonka meriittejä Talouselämä-lehti hehkuttaa. Kultaa ja kunniaa on luvassa entistä riemukkaammin, sillä yrityksen kehittämien kolesteroli- ja diabeteslääkkeiden ennustetaan mullistavan sairauksien hoidon ja hyödyttävän terveydenhoitoa merkittävästi. Yrityksessä tehdään hartiavoimin työtä lääkkeiden julkisuuskuvan ja kysynnän varmistamiseksi ja hoidetaan suhteita viranomaisiin. Kun homma on kauniisti paketissa, HHClinic on tarkoitus myydä ja kääriä yrityskaupasta mojovat miljoonat.

Ennen kuin tavoitteisiin päästään, uusien lääkkeiden haitalliset sivuvaikutukset selviävät myös tutkimusjohtaja Seppo Korhoselle. Osa talon väestä on tiennyt lääkkeen aiheuttamista ongelmista jo aiemminkin, mutta tutkimustuloksia on siistitty ja haittavaikutuksia piiloteltu. Tietoa on osittain päässyt vuotamaan myös ulkopuolisille. Paljastuksesta seuraa monentasoista salailun ja asioiden julkistamisen painia, jossa rahaa palaa ja likaisia töitä tehdään mittatilaustyönä. Monenkaan perhe-elämä ei kestä pinnallista, rahan ja työn markkeeraama menoa. Toimitusjohtaja Niinisenkin avioliitto päättyy ikävästi ja kestää kauan, ennen kuin miehelle selviää hänen tyttärensäkään erikoinen kaksoiselämä.

Lääketeollisuus on suurta bisnestä – oli sitten kyse virallisista suosituksista tai yksittäisten ihmisten sairaudenpelosta ja terveydenkaipuusta. Margariinimafian juonesta tekevät koukuttavan monet rinnakkaiset ajojahdit ja eri tahojen keskinäiset riippuvuudet, joita sanelee valta ja oman edun tavoittelu. Muutamaa henkilöä sentään kiinnostaa totuuskin, kuten lääkäriopiskelija Mikkoa tai terveysblogisti Esaa.

Erikoinen kirja tämä Margariinimafia. Aiheesta ja sen kantaaottavasta käsittelytavasta pidin paljon. Mistä tulevat ne viralliset suositukset, jotka meille totuuksina syötetään? Kolesterolilääkitys on niin yleistä, että jokaisella on siitä joko omia tai lähipiirin kokemuksia eivätkä kaikki kokemukset suinkaan ole harmittomia. Some-maailma on muuttanut tiedonsaantiamme valtavasti ja erilaiset terveystrendit kasvavat suorastaan viidakkona ympärillämme. Kovin salamyhkäinen on myös kirjailijanimi ja uteliaana mietin, onko Lyric Tuborilla jokin erityinen suhde kirjan teemaan. Margariinimafia perustuu pitkälti dialogeihin ja puhekieleen eikä yhdys sana ole läheskään aina yhdyssana. Unohdin kielelliset seikat ja halusin vain lukea kirjan loppuun ja nähdä, miten äijän käy.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »