Pirjo Saarnia: Ruoan terveysvaikutukset

Tartuin Pirjo Saarnian Ruoan terveysvaikutukset -kirjan uuteen painokseen mielenkiinnolla, sillä sitä oli minulle suositellut useampikin henkilö. Kirja onkin varsin kattava kokoelma tietoa meidän suomalaisten ruokavaliosta ja siitä, miten eri ruoka-aineet elimistöömme vaikuttavat. Mikä parasta, teos on kirjoitettu ”selkokielellä” ja mukaansatempaavasti, joten sitä lukeakseen ei tarvitse terveysalan tutkintoa.

Olen itse kiinnostunut terveys- ja ravitsemusasioista ja luen niistä jonkin verran, mutta Saarnian kirja onnistui silti tarjoamaan minullekin uutta tietoa ja syventämään vanhaa. Saarnia ei myöskään saarnaa totaalisesta elämänmuutoksesta, vaan kannustaa havainnollisin esimerkein tekemään pieniä muutoksia omassa elämäntavassa. Myös erilaisten ruoka-aineiden vaikutusten esitteleminen motivoi lukijaa syömään terveellisesti. Saarnian mukaan esimerkiksi 70% syövistä aiheutuu nykytutkimuksen mukaan elämäntavoista, joten oman ruokavalion ja elämäntapojen miettiminen todella kannattaa.

Kirjasta muodostuukin erinomainen tietopaketti sekä vasta terveellisempään ruokavalioon tutustuvalle että jo asiaan ennestään perehtyneelle.  Ruokavaliolla todellakin on merkitystä elämänlaatuun ja terveyteen, eikä terveellisen ruokavalion noudattaminen ole läheskään niin hankalaa kuin usein kuvitellaan. Lisäpisteitä Saarnion kirja saakin positiivisesta ja kannustavasta asenteesta. Pieni miinus sen sijaan lähdeviitteiden puutteesta, sillä olisi mielenkiintoista nähdä mihin tutkimukseen milloinkin viitataan.

Salla P.