Pirjo Saarnia: Terveellistä ruokaa vartissa

Terveellistä ruokaa vartissa

Osta kirja itsellesi

Tämä kirja on nyt varsin ajankohtainen. Juhlinnan jälkeen arki on jälleen palannut, mutta jouluna syödyt juustot ja suklaat näkyvät yhä vaa’alla.

Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnian uusimmassa kirjassa tehdään terveellistä ruokaa vartissa ja käydään läpi ravitsemukseen liittyvää tutkimustietoa. Esipuheessa Saarnia lupaakin kirjansa olevan ”omatekoisen, nopean ja terveellisen ’arkipikaruoan’ opas”.

Kirjan ensimmäistä osaa, teoriaosuutta, ei sentään vartissa lueta. Saarnia käy läpi terveellisen kotiruoan hyötyjä ja käsittelee muun muassa lisä- ja ravintoaineita, rasvahappoja ja karppausta. Jos perusasiat ovat tiedossa, teoriaosuus on jo tuttua huttua. Myös moni Saarnian mainitsema asia on jo terveellä järjellä käsitettävissä: pitserian pitsa ei vieläkään ole yhtä terveellinen kuin kotona tehty kotiruoka-annos.

Kirjan toisessa osassa päästään tutustumaan resepteihin ja käytännön vinkkeihin. Varsinkin aivan uutta ruokavaliota aloittelevalle Saarnian ruokailumallit ovat hyödyllisiä. Vaikka syökin terveellisesti, nälästä ei tarvitse kärsiä.

Entä millaisia ovat Saarnian vartin ateriareseptit? Lyhyitä ja yksinkertaisia. Tämä on hyvä uutinen niille, jotka ovat uuvahtaneet esimerkiksi intialaisten ruokien reseptien tarvikelistaa tavatessaan.

Saarnian kirjasta kokeilin tuorejuustosilakoita. Kyseessä on helppo ja hyvä resepti, joka on kaiken lisäksi ystävällinen kukkarolle. Myös kirjan papukeitto on helppo ja nopea tehdä. Kirjan ohjeessa ei eritelty sen kummemmin, minkälaisia papuja keittoon olisi tullut käyttää. Kirjan sivulle oli kylläkin liitetty kuva tuoreista vihreistä pavuista, mutta ohjeessa puhuttiin purkkipavuista. Itse käytin vihreitä pakastepapuja ja purkkikidneypapuja, ja keitto maistui, no, papuisalta. Välipaloista kokeilin mustaherukkapuuroa, joka oli hyvää ja helppotekoista.

Saarnian kirjassa reseptejä on vähän, mutta toisaalta ne ovat niin yksinkertaisia, että niitä pystyy soveltamaan monella tavalla. Valmiista aterioista on vain vähän valokuvia, mutta esimerkkiateriat näyttävät juuri sellaisilta kuin pitääkin: terveellisiltä ja hyviltä.

Terveellistä ruokaa vartissa on hyvä kirja ruoanlaittoa juuri aloittelevalle tai uuden ruokavalion valinneelle. Kevyempää vuotta aloittelevalle kirjan resepteissä on pari mukavaa yllätystä: jopa makkarasta voidaan tehdä terveellistä ruokaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.