Ulrika Norberg ja Carina Nunstedt: Cat Power : Kissa voiman lähteenä

Cat Power

Tämä kirja on ihana! Kiinnostuin tietenkin siitä sen takia, että minulla on kissa ja olen varsin tietoinen siitä, miten sen läsnäolosta tulee hyvä olo.

Vaan tässä kirjassa Ulrica Norberg ja Carina Nunstedt kertovat kissasta kaiken. Kissan anatomiasta, aisteista, luonteesta ja niin edelleen. Moni asia oli ennalta selvää, mutta paljon tuli uuttakin asiaa. Vaikkapa se, miksi kissa on niin notkea. Sillä kun on rangassa 53 nikamaa, kun ihmisellä on vain 33.

Kissan puhtaus on huikeaa ja kissat pesevät itseään kolmesta neljään tuntiin päivässä. Niinpä, se on kyllä huomattavissa. Joskus yölläkin olen herännyt siihen, kun mirri pesee itseään.

Kissan silittäminen on mahtavaa, mutta se on sitä myös kissasta. Lämmin vuorovaikutus syntyy, kun silittää sitä karvapalleroa ja vastapuoli on ihan silmät ummessa.

Ulrica ja Carina kertovat myös omista perheistään, miten heillä on kissakokemuksia ja millaisia vaikutuksia on kissalla ollut siihen, kun joku on sairastunut. Monessa asiassa kissan läsnäololla on ollut tervehdyttäviä ja terapeuttisia vaikutuksia.

Pidin kirjasta tavattomasti, koska siinä on kaiken aikaa sellainen kivan lempeä, kissamaisen rauhallinen ja paikoitellen yllättävä ote. Se sopii paitsi kaikille kissojen ystäville, mutta myös heille, jotka jollain lailla pelkäävät kissoja tai eivät ole muuten vaan niistä niin innostuneet.