Reija Salovaara: Marttojen parhaat villasukat

Myös kunniakas kustantamo WSOY on tuonut kortensa kekoon vuoden 2019 villasukkakirjatarjontaan. Hyvä niin, sillä tuloksena on omalla tavallaan hyvinkin viehättävä kirja.

Syksyllä 2018 Marttaliitto ja Novita julistivat kilpailun villasukkien suunnittelemisesta. Sukat tuli suunnitella ja toteuttaa siten, että niissä jollain tavalla näkyisi 120 vuotta täyttävä Marttajärjestö sekä näiden vuosien mukanaan tuoma perinne. Tästä kilpailusta on koottu kirjaksi 30 parhaan sukkaparin kuvat ja ohjeet.

Marttaliike on aina korostanut käsillä tekemistä, ja mikä voisikaan olla parempaa siinä suhteessa kuin neulominen. Se kehittää kolmiulotteista ajattelua, luovuutta, ongelmanratkaisua sekä aktivoi molempia aivopuoliskoja. – Kirjan esipuheessa onkin mainittu monelle neulojalle niin tuttu tilanne eli tv:n äärellä neulominen. Reija Salovaara toteaa: ”Esimerkiksi sukkien tekeminen vieraskielistä tv-ohjelmaa katsoessa voi tehostaa vieraan kielen oppimista. Tämä perustuu kielellisen järjestelmän ja oikean käden alueen läheiseen sijaintiin aivoissa.”

Mutta sitten itse sukkiin. Ohjeet on jaoteltu neljän vaikeusasteen mukaan, niin että sekä aloittelijoille että kokeneillekin löytyy jotain sopivaa. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisista raidoista, pinta- ja kirjoneuleista, ja vaikeimmissa malleissa on usein yhdistelmiä eri tekniikoista. Kontinpohja-sukissa on nimen mukaisesti käytetty konttineuletta varsissa, ja ainakin itse päätin sen nyt lopulta opetella näiden ohjeiden avustuksella. Sanalliset ohjeet ja mallipiirrokset ovat nimittäin hyvin selkeän näköisiä, ja käytetyt langat tuttuja, usein Novitaa. Täytyisi vain toivoa, ettei Novita vaihtaisi värikarttojaan niin kovin usein!

Tässä kirjassa on monta toteuttamista suorastaan huutavaa mallia. Ehkäpä siksi, että niissä oli jotain syvällä tavalla suomalaista.