Mathias Pilblad: Meatballs for the people : Recipes from the cult Stockholm restaurant

Meatballs for the People

Tukholman Södermalmissa sijaitseva mainio Meatballs for the people -ravintola on kerännyt viime vuosina mainetta. Kuten nimestäkin jo arvaa, ravintola on erikoistunut nimenomaan lihapulliin, ja sellaisenaan se taitaa olla ainoa laatuaan koko maailmassa.

Kirjan reseptit kuitenkin eroavat itse ravintolan suhteellisen tavanomaisesta tarjonnasta siinä, että ne ovat huomattavasti luovempia. Kirjasta löytyy muun muassa karhunlihapullia hillalla höystettynä, poronlihapullia, thai-henkisiä possunliha-katkarapupullia ja jopa tartar-lihapullia. Kirja on selkeästi suun­nattu ihmisille, jotka haluavat kokeilla lihapulliensa kanssa jotain oikeasti erilaista. Onneksi lihapullat on varsin simppeli ruokalaji ja niinpä tämänkin kirjan reseptit ovat enimmäkseen helppoja toteuttaa, jopa kaltaiselleni poropeukalolle.

Esimerkkiaukeama Meatballs for the people -kirjasta

Kirjasta valikoitui kokeiltavaksi kolme reseptiä. Juustopasta possu-pekoni-kerma–lihapullien kera oli herkullista, tosin kolesteroliarvoja ei tämän reseptin kanssa parane liikoja miettiä. Reseptin suosittelema karpalohillo (tai pikem­minkin karpaloketsuppi, mutta en jaksanut sitä tehdä) kruunasi kokonai­suuden yllättävän hyvin.

Seuraava valinta osui aavistuksen eksoottisempaan suuntaan. Jack Samurai -lihapullien makumaailma lainaa suoraan Japanista. Ketsuppi-osteri­kastik­keella ja inkiväärillä maustetut pullat onnistuivat nekin hienosti.

Kokeilluista resepteistä instant-klassikoksi nousi kuitenkin pohjoisafrikka­laiseen tyyliin tehdyt lammaspullat. Pulleroihin sekoitettava marokkolainen Ras El-Hanout -maustesekoitus sopii lampaanlihan kanssa yhteen ihan älyttömän hyvin, ja tomaattikastikkeessa marinoitu vihannes-avokado-salaatti tekee kokonaisuudesta täydellisen.

En normaalisti arvostele reseptikirjoja, sillä aika usein niistä löytyy pari mielen­kiintoista reseptiä ja siinä se – ei tunnu vaivan arvoiselta. Mathias Pilbladin teoksesta löytyy kuitenkin vaikka hurumycket mielenkiintoista kokeiltavaa. Ehkä seuraavaksi voisi kokeilla kalapullien tekemistä. Normaalisti en niistä perusta, mutta ehkäpä niistä itse tehtynä löytyisi uusia ulottuvuuksia, sillä ainakin kuvat kalapullista näyttävät vilpittömästi herkullisilta.

Kasvisruoan ystäville vielä mainittakoon, että vegepullat ovat valitettavasti tässä kirjassa vähemmistössä. Yksi hyvältä näyttävä kikhernepulla-resepti osui silmään, mutta siinä se melkein taisi sitten ollakin. Kokeilunhaluisille lihapullien ystäville Meatballs for the people on kuitenkin tästä pienestä puutteesta huolimatta aika lailla täydellinen reseptikirja, suosittelen!

Esimerkkiaukeama Meatballs for the people -kirjasta