Sari Peltoniemi: Miehestä syntynyt ja muita satuja aikuisille

Sadut mielletään lasten jutuksi, mutta se ei ole koko totuus asiasta. Esimerkiksi Grimmin veljesten keräämät sadut olivat alunperin aikuisten kertomuksia, jotka käsittelivät julmia asioita raaoista näkökulmista. Pahat äitipuolet, esimerkiksi, olivat alunperin äitejä, mutta Grimmit vaihtoivat äidit äitipuoliksi, koska lapsien oli helpompi hyväksyä paha äitipuoli kuin kamala äiti (näin kertoo Wikipedia).

Sittemmin saduista on tullut lasten yksinoikeutta. Miehestä syntynyt on kuitenkin kokoelma aikuisten satuja. Sari Peltoniemi ei herkuttele väkivallalla, raakuuksilla, seksillä ja insestillä kuten perinteiset aikuisten sadut, mutta ruumiita tulee, paha saa palkkansa ja tarinat liikkuvat selvästi aikuisten maailmassa.

Mainio kokoelma tämä joka tapauksessa on. Tarinat käsittelevät tunnettuja perusteemoja, totutuilla keinoilla, mutta ovat silti raikkaita, kiinnostavia ja hauskojakin. Miehestä syntynyt on mukava pieni kirjallinen välipala.

1. Monesti ihmettelen mihin meidän pieni kirjasto saa mahtumaan kaikki kirjansa. Ja miten löytävät varastoistaan toivomiani, jopa poistettuja kirjoja. Tämä kuitenkin löytyy ihan hyllyltä.