Leena Komulainen: Mikä ihmeen mahakipsi? : Vauva-arjen aakkoset

Vauva jos mikä tuo mukanaan suuren mullistuksen. Ensimmäiset viikot ja kuukaudet, oikeastaan koko vauvavuosi, opettavat tuoreille vanhemmille vallattoman määrän uusia asioita, ”vaiheita” ja ”kausia” toistensa perään. Samalla kun nuo enemmän ja vähemmän mielenkiintoiset tai haasteelliset ajat sekä kiiruhtavat että joskus myös matelevat ohi, vanhempi kohtaa mielettömän määrän uusia termejä. Tämä ihmeellisten sanojen vyöry tietoisuuteen alkaa jo huomattavasti ennen ”beibsonin” syntymää ja jatkuu – no, se jatkuu, ainakin tuon ensimmäisen vuoden.

Leena Komulaisen Mikä ihmeen mahakipsi? esittelee aimo määrän vauva-arjen aakkosia aquarakkuloista äitikuuloon. Kirjan tarkoitus on omalta osaltaan helpottaa sukellusta uuteen ja auttaa ymmärtämään, mitä ympärillä oikein puhutaan, kun yht’äkkiä kaikki onkin vain pelkkää kestovaippailua tai pissaraitaa, perhepetiä tai pinnistä, kantoliinaa tai kärryttelyä. Ja ihan hyvin tämä varmasti toimiikin. Itse en kuulu teoksen kohderyhmään, eikä se tässä mielessä antanut minulle kovinkaan paljon, mutta muutama vuosi sitten tämä olisi varmasti ollut antoisaa luettavaa.

Suosittelen siis kohderyhmälleen. Yksi melko suurella todennäköisyydellä toimiva konsepti olisi antaa tämä vaikkapa baby shower -lahjaksi ja järjestää sen pohjalta vauvajuhliin sopiva tietovisailu. Miksei tällä voisi samoin lahjoa tuoretta isääkin, jos sattuu saamaan kutsun vaikkapa varpajaisiin.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »