Silvio Camboni ja Denis-Pierre Filippi: Mikki ja hukkunut meri

Mikki Hiiri on itselleni ollut Disneyn hahmoista aina se tylsin, en edes muista milloin viimeksi olen lukenut sarjakuvan, jossa rikkiviisas hiiri olisi ollut pääosassa. Disney on näköjään itsekin havahtunut ajatukseen, että vanhan hahmon uudelleentulkinnalle voisi olla tarvetta, sillä uudessa sarjakuvasarjassa ranskalaisille sarjakuvantekijöille on annettu vapaat kädet tehdä täysin omannäköisensä Mikki-kirja. Tässä sarjan neljännessä osassa oman visionsa pääsevät kertomaan erittäin pikkutarkasta jäljestään tunnetut Denis-Pierre Filippi ja Silvio Camboni.

Jo heti sarjakuvan alussa käy selväksi, että enää ei olla tutuilla vesillä. Filippin ja Cambonin Mikki elää nimittäin nimettömäksi jäävässä steampunk maailmassa seitsemäntoista vuotta suursodan loppumisen jälkeen. Ai minkä suursodan? Sitä tarina ei koskaan kerro, sarjakuva on kuitenkin täynnä kutkuttavia visuaalisia viittauksia suurempaan maailmaan, jota tämän tarinan puitteissa päästään vain raapaisemaan pinnalta.

Kuten steampunk teemaan sopii, tarina pyörii eksoottisen teknologian ympärillä, joka lopulta lähtee lapasesta. Tarinan sankareina pyörivät Mikin lisäksi Minni Hiiri ja Hessu Hopo, myös Musta Pekka tavataan sivuroolissa. Omasta mielestäni tutut ja turvalliset Disney-hahmot toimivat yllättävän hyvin uudessa ja eksoottisessa ympäristössä. Kokonaisuus tuntuu kaiken kaikkiaan hyvin freesiltä, vaikka hahmot ovatkin persoonaltaan sitä vanhaa tuttua, eli suhteellisen tylsiä.

Sarjakuvan visuaalinen anti on puolestaan aivan huikeaa, yksityiskohdissa ei ole säästelty ja Gaspard Yvan ja Jessica Bodart ovat saaneet tosissaan hikoilla teoksen värittämisen kanssa. Tämä on varmasti hienoimman näköinen Disney-sarjakuva, mitä olen koskaan nähnyt. Kaikista suurin kehu, mitä sarjakuvalle voi antaa on kuitenkin se, että jopa kaltaiseni Mikki-inhoaja lukisi mielellään tämän steampunk-Mikin seikkailuja lisää. Harmi kyllä, kokeellisen sarjakuvasarjan yksittäiset teokset eivät taida kuitenkaan saada jatkoaikaa. Olkoot siis kertanautinto; joka tapauksessa todella hienoa ja tinkimätöntä jälkeä tekijöiltä, suosittelen!