Jari Sinkkonen: Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun

Jari Sinkkonen tunnetaan Pelastakaa Lapset ry:n lastenpsykiatrina, suosittuna luennoitsijana ja poikien ja isien puolestapuhujana. Itse olen nauttinut Sinkkosen kirjoituksista Meidän perhe -lehdessä, Sinkkosen tyyli on hyvä ja jutuissa tuntuu olevan järkeä.

Tämä kirja perustuu luentoihin, joista Sinkkonen on koostanut lapsen elämän varhaisvaiheiden avainasioita käsittelevän kirjan. Tyyli on hyvin populääri ja jutusteleva. Tuloksena on helppolukuinen ja rento kirja, joka ei saarnaa, mutta taatusti herättää ajatuksia vanhemmissa.

Mikäli mietityttää, onko kirjalla mitään annettavaa itselle, kannattaa mennä kauppaan ja lukaista sivulta 269 alkava osio, johon Sinkkonen on ystävällisesti tiivistänyt kirjan olennaisen sisällön muutamalle sivulle. Jokaisen luvun lopusta löytyy lisäksi näppärä tiivistelmä.

Mitä lapsi tarvitsee… kertoo selväsanaisesti, millaista tukea ja turvaa kehittyvä lapsi kaipaa. Sinkkonen ei ohjeista ja määrää, vaan kertoo tutkimustietoa ja anekdootteja. Varsinaiset kasvatusperiaatteet saa kirjan luettuaan kehitellä itse mieleisikseen.

Varhaiskasvatuksen nykykäsityksiin perehtynyt ei välttämättä paljoa uutta opi, mutta tätä kirjaa on silti helppo suositella kaikille vanhemmille, vähintään se tiivistelmä kannattaa lukea eikä koko kirjankaan lukemisessa montaa tuntia mene.