JJ Nääs: Mourukatit

Mourukatit käyttävät huushollissa ylivaltaa ihmisten ollessa vain sivuroolissa, korkeintaan palvelijoina. Hobby, Milky ja Kitkat ovat kaikki eriluonteisia kissoja, joille taatusti on selkeät vastineet tosielämässä. Kirja koostuu sivun stripeistä, joissa tekijä tuo esille kovin tavallisia tapahtumia kissataloudessa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin riittää.

Draamaa kissojen välillä, draamaa kissojen ja ihmisten välillä sekä draamaa muuten vain. Paijausta ja puraisuja, rakkautta ja raapimista. Tarjolla on kaikkea meille kissaihmisille tutuksi tulleita käytöstapoja… Kirjaa lukiessa voi vain hihittää ja todeta omassa kodossa asustavan onneksi toistaiseksi vain yhden karvamöllin – tämä siis kaikella rakkaudella!

Kirja on kovakantinen, monivärinen ja piirrosjälki mukavan rouhevaa eikä liian kaunista. Muutenkin pääosassa ovat nimenomaan kissat ja kissojen tavat sekä käyttäytyminen, se näkyy myös piirroksissa ja itse ainakin pidän tätä hyvänä asiana. Kissat eivät ole liian söpöjä tai suloisia, joskus ne pahemmatkin puolet on näytettävä. Kirjan ilmoitetaan perustuvan sensuroimattomiin tositapahtumiin ja tämä onkin helppo uskoa.

Kirja on todella niin kissamainen, että voin huoletta suositella kaikille kissaihmisille. Erinomainen myös lahjakirjaksi!