Johanna Tuomola: Murhaaja vierelläsi

Murhaaja vierelläsi on jo viides Johanna Tuomolan Noora Nurkka -rikosromaani.

Tapahtumat lähtevät liikkeelle, kun juuri miehestään eronnut vakuutusyhtiön työntekijä Marjaana Taipale katoaa ja löytyy sittemmin murhattuna. Kun tapahtuu toinen katoaminen ja surma, Noora ja rikoskomisario Pentti Litmanen tajuavat ehkä olevansa tekemisissä sarjamurhaajan kanssa.

Murhaaja vierelläsi ei ole tavanomainen kuka sen teki -dekkari. Päinvastoin lukija on jatkuvasti edellä poliisia ja joutuu vain arvailemaan, mitä vielä ehtii tapahtua. Näinkin jännitys pysyy kelvollisesti koossa loppuun asti, varsinkin kun jonkinlaista yllätysmomenttia on vielä luvassa. Teon motiiviksi paljastuva perhetragedia on sekin ihan uskottavasti, jos kohta hieman osoittelevasti kuvattu.

Rikosjuonen lisäksi kirjassa käsitellään myös sekä Nooran että ohimennen myös Pentin perhe-elämää. Noora joutuu nykyisen puolisonsa kanssa taistelemaan entistä miestään vastaan lasten huoltajuudesta, ja kovat keinot ovat käytössä. Myös tämän puolen henkilöasetelmia vaivaa tietty osoittelevuus. Tällainen kaiken mahdollisen aukikirjoittaminen lienee kyllä yleisemminkin kotimaisten dekkariemme helmasynti. Mutta onhan Tuomolan henkilögalleria toki aika mielenkiintoinen ja epäsovinnainenkin.

En ole aikaisemmin tutustunut Tuomolan tuotantoon, mutta varsin luettava dekkaristi hän tuntuu joka tapauksessa olevan. Kirja lienee juuri sopiva kesäiseksi jännitysluettavaksi.

1. Vaikuttaa mielenkiintoiselta kirjalta, pitänee lukea tää kesän aikana.