Riina Kaarla ja Sami Kaarla: Muumilaakson kadonneet tavarat

Muumilaakson kadonneet tavarat on iPad-kuvakirja lapsille. Se on laadukasta työtä, sillä kirjan ovat tehneet Riina ja Sami Kaarla, joiden aikaisemmat Muumi-kirjat ovat olleet todella viehättäviä ja mukavalla tavalla vanhanaikaisia. Muumilaakson kadonneet tavarat ei ole poikkeus.

Jokaisella sivulla joku Muumilaakson asukas on hukannut tavaroitaan ja lukijan on autettava löytämään kadonneet tavarat. Tavaroiden etsiminen on yksinkertainen pikku peli, jossa esineet pitää löytää ja raahata oikeaan paikkaan. Etsiminen sujuu näppärästi jo kolmivuotiailta. Tehtävät ovat hauskoja, tämä on tällainen moderni versio luukkukirjasta – tehtävissä on tosin enemmän vetovoimaa kuin luukuissa ja sivujen animaatiot piristävät kirjaa. Kolmivuotias ihastui varsinkin Haisuliin, joka innostuu tanssimaan ja mölisemään, kun kadonneet pullot löytyvät.

Tekstin voi lukea itse tai kuunnella Riina Paatson lukemana, joten sitä voi hyvin lukea lapsen kanssa tai antaa lapsen kuunnella ja askarrella kirjan parissa itsekseen. iPad-sovelluksena tämä on vielä hienompi kuin aikaisempi Kuinkas sitten kävikään (joka toki kirjana on hurmaavuudessaan ohittamaton).