Riina Kaarla ja Sami Kaarla: Muumilaakson väki & Muumilaakson väki rannalla : lue ja leiki Muumipeikon kanssa!

Muumit. Minkähänlaista kirjaformaattia heidän maailmastaan ei vielä olisi olemassa? No, ihan heti en keksi ja tässä taitaa olla taas yksi uusi: kirjakaksikko, jossa puisia muumihahmoja asetellaan niiden sivuille osaksi tarinaa. Ihan hauska idea.

Riina ja Sami Kaarlan tuttu, mukavasti janssonmaisuutta henkivä tyyli, on miellyttävää katseltavaa ja puiset hahmot ovat laadukkaan oloisia. Niillä leikkii varmasti muutenkin kuin kirjoja lukiessaan. Mitä kirjojen tarinoihin tulee, ne ovat selvästi toissijainen asia; ensimmäisessä lähinnä esitellään kourallinen Muumilaakson asukkaita, toisessa tehdään retki rannalle.

Kirjojen paksut sivut ja yksinkertaiset tarinat tekevät niistä sopivia jo ensikirjaikäisille, toisaalta puiset hahmot kiinnostavat varmasti myös vanhempia lukijoita. Itse ajattelin sujauttaa hahmot joulukalenterin luukkuihin ja kirjat joulupakettiin. Mielenkiinnolla odotan, kuinka puulelut jaksavat kaksivuotiastani kiinnostaa…

Joka tapauksessa suosituksen arvoinen setti. Mukavaa, kun kirjojen ”lisäosiin” on kerrankin panostettu kunnolla.