Riina Kaarla ja Sami Kaarla: Muumipeikko nukahtaa

Muumipeikko nukahtaa

Lapsena minulle rakkaimmat satukirjat olivat Puppe-sarjan luukkukirjoja. Kun huomasin että Muumeista oli vastaavia, oli minun pakko etsiä niitä käsiini. Muumipeikko nukahtaa on viimeisin osa Muumipeikkoon keskittyvää kirjasarjaa. Kirjan tekijät Riina ja Sami Kaarla ovat niin lastenkirjallisuuden kuin myös Muumien asiantuntijoita. Heidän laajaan tuotantoonsa kuuluu mm. Pikku Myy -aiheinen kirjasarja.

Muumien talossa kaikki muut ovat unten mailla, mutta Muumipeikko ei saa unta. Univaikeuksiin ei meinaa löytyä ratkaisua, vaikka ratkaisua ongelmaan kysytään jokaiselta muulta asukilta. Kaikki tutut hahmot käyvät sivuilla kääntymässä ja tarjoamassa neuvoa unettomuuteen. Ehdotuksia löytyy joka lähtöön, ja jokaisessa viivytään sivun ajan.

Luukkukirjoissa luukut ovat tietysti pääosassa. Kirjan luukut toimivat nuoriin lukijoihin. Niin luukut kuin myös sivut tuntuvat vahvoilta ja kulutusta kestäviltä.

Varsinaista tarinaa kirjasta löytyy kovin vähän, joten levottomampikin lapsi pysyy varmasti tarinassa mukana. Tämän seurauksena tarinasta tulee kuitenkin hieman hätäisen oloinen. Juonesta olisi saanut varmasti enemmän irti, mikäli osa hahmoista olisi pysynyt mukana pidempään, sen sijaan että nämä vain kertovat nukahtamisvinkkinsä ja katoavat seuraavilta sivuilta.

Kirjassa lisäksi on myös se ongelma että hahmojen persoonat eivät, kenties Pikku Myytä ja Muumimammaa lukuun ottamatta, tule millään tavalla esiin. Geneeriset kommentit kun voisivat olla peräisin keltä tahansa. Se tuntuu hieman hukatulta mahdollisuudelta, koska Muumien persoonat ovat heidän mieleenpainuvimpia ominaisuuksia.

Yllätyin kuinka hillitty värimaailma kirjasta löytyy. Olen viime aikoina tottunut yltiövärikkäisiin satukirjoihin, ja niiden rinnalla tämä tuntui klassisen Muumien tyyliseltä. Muumit on kuitenkin tietysti syystä supersuosittuja, joten tämäkin kirja varmasti löytää tiensä monen lapsen käsille. Suosittelen tätä suurimmille muumifanille.