Päivi Arenius ja Katariina Heilala: Muumilaakson salapoliisit : kootut seikkailut

Muumilaakson salapoliisit

Muumilaakson salapoliisit: Kootut seikkailut on kirja, joka kokoaa yksiin kansiin neljä muumiaiheista salapoliisimysteeriä. Kokoelma sisältää tarinat Hillopurkin arvoitus, Postimerkin arvoitus, Matkalaukun arvoitus ja Helminauhan arvoitus. Nämä ovat ilmestyneet aikaisemmin 2015–2016 yksittäisinä albumeina.

Jokaisessa sadussa on rakenne suurin piirtein sama. Jokin asia katoaa, jonka jälkeen Muumipeikko ja Nipsu yrittävät selvittää tapahtumaa. Tarkkaavainen lukija saa alusta lähtien tietää mitä on tapahtumassa, sillä teko on nähtävissä kuvituksessa. Se on ihan kiva yksityiskohta. Vaikka lukija tietääkin ratkaisun, se ei silti poista etsivätyön seuraamisen viihdyttävyyttä.

Kivan etsivätyön varjolla on hyvä opettaa, ettei syytöksiä saisi esittää. Sinällään Haisulin rooli on hieman nurjasti esillä: häntä kun epäillään kahdessa tarinassa.

Nämä ovat kivoja tarinoita. Erityisen hyvänä pidin Nipsulle parrasvalojen antamista, hän kun on hyvin vahvasti sivuhahmo lähes kaikissa muissa muumiaiheisissa kirjoissa. Tämän tyyppistä arvoitusten ratkaisemista en muumikirjoissa ole muuten nähnyt.

Kirjan ohuehkoista sivuista johtuen kirja ei sovi hyvin ihan pienimmille lapsille. Tätä vanhemmille muumifaneille kirja on mainiota luettavaa.