Juha Itkonen: Myöhempien aikojen pyhiä

Amerikkalaiset mormoninuoret David ja Mark saapuvat Utahista Suomeen tekemään lähetystyötä. Pestin pituus on kaksi vuotta, ja se olisi tarkoitus käyttää pääasiallisesti kiertelemällä ovelta ovelle uskoaan levittäen pienessä kaupungissa, jota moottoritie halkoo. Vahva usko ainoaan oikeaan Jumalaan sekä hänen profeettojensa Aatamin, Jeesuksen ja Joseph Smithin sanoihin riittävät ohjeiksi, kun pojat heitetään keskelle vierasta kulttuuria, jossa ihmiset puhuvat käsittämätöntä kieltä.

Osoittautuu, että lähetystyö ei ole kovinkaan yksinkertaista. Kontaktien luominen ihmisiin ei onnistu kovinkaan helposti, eivätkä Davidin ja Markin keskinäiset välitkään ole parhaalla tolalla. Mark ottaa jotenkin luonnostaan isovelimäisen asenteen sekä fyysisesti että myös henkisesti heikompaan ja haavoittuvampaan — haavoittuneempaan — Davidiin. Vakavampiakin ongelmia ilmenee, kun David tutustuu naapurirapussa asuvaan Emmaan. Alkaa ahdistava valheiden, itsepetosten, itsensä tutkimisen ja kieltämisen kierre, joka saa Davidin vakavasti pohtimaan suhdettaan Jumalaan ja koko elämään mormonina. Paljon pahaa ehtii virrata Davidin läpi ennen dramaattista loppuratkaisua.

Juha Itkonen herätti vuonna 2003 ansaittua huomiota esikoisromaanillaan Myöhempien aikojen pyhiä. Se voitti Kalevi Jäntin palkinnon ja oli ehdolla Finlandia-voittajaksikin. Itkonen kuvaa nuoren miehen sieluntuskaa riipaisevan tarkasti. Samalla se esittelee meillä hieman huonommin tunnetun uskonsuuntauksen periaatteita ja toimintatapoja. Pienenä sivujuonteena kirja kommentoi siellä täällä meidän suomalaisten tapakulttuuria kriitisen ulkopuolisen silmin. Myöhempien aikojen pyhiä on vahva romaani. Suosittelen.

Tamperelainen opettaja Hannu Sinisalo tykkää jalkapallosta, kissoista ja lautapeleistä. Lukutottumuksiltaan Hannu on runsasruokainen klassikoista sarjakuviin ja dekkareista filosofiaan, mutta omimmillaan hän on viileän ironian ja älykkään huumorin parissa. Kaikki vinkit »