Helena Jouppila ja Sanna Wallenius: Neloset : Jouppilan sisarusten tarina

Tämä kirja alkoi kiinnostaa, koska kuulin siitä aika lailla eri tahoilta, ja kun siitä kirjastossa oli niin paljon varauksia, niin kuuntelinpa sen sitten äänikirjaversiona. Olin heti alkumetreiltä ihan myyty ja en meinannut osata taukoja pitää, kun kerronta vei niin mennessään.

Jouppilan neloset syntyivät 10.6.1951, kun isokyröläinen maatilan emäntä Hilkka pullautti koko katraan maailmaan. Isä Eino oli ojankaivuussa, kun sai tiedon, että nyt oli perhe kasvanut kertaheitolla. Lapset syntyivät sen verran liian aikaisin, että heitä pidettiin sairaalassa yhdeksän kuukautta. Vaan siihen mennessä niin lapset kuin vanhemmatkin olivat jo koko kansan tietoisuudessa. Heistä oli tullut kuuluisia, he saivat kaikenlaista tukea, muun muassa lastenhoitajan kotiin.

Kun se aika koitti, että he pärjäsivät omillaan, niin siitä alkoikin suoranainen perhehelvetti. Perheen äiti kohteli lapsiaan niin karmaisevalla tavalla, että jos isää ei olisi ollut, niin mitenköhän olisi käynyt. Isäkään kun ei loppujen lopuksi voinut äidin toimiin vaikuttaa, kun äiti ”rankaisi” lapsiaan salaa.

Tarinan edetessä selviää, ettei äidin psyyke ollut ihan normaali, mutta siihen aikaan ei juurikaan asioita tuotu esiin, vaan vaiettiin ja kärsittiin hiljaisuudessa. Kun perhe kasvoi vielä yhdellä tyttärellä, niin hänen kanssaan äiti linnoittautui omiin oloihinsa. Tämä tytär luuli aina, että se on ihan normaalia.

Onneksi nelosilla oli toisensa! Oli se sisko Helena, tämän kirjan kertoja, joka piti huolta veljistään. Tai he kaikki yhdessä kantoivat toisiaan ja ovat edelleen yhtä.

Koko tarina imaisi niin mukaansa ja kaikki sen koukerot, etenkin se, että Helena meni naimisiin miehen kanssa, lääkärin, joka saattoi heidät maailmaan. Aivan uskomaton juttu, mutta eikös se ole niin, että todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Neloset on selviytymistarina, ihan täyden kympin suoritus. Lähtökohdat olivat sitä luokkaa, että olisi hyvin voinut käydä niin, että maaliin ei olisi saavuttu. Jollain lailla on lohdullista lukea tällaista, että kaikesta huolimatta sitä vaan eletään ja pidetään yhtä.

Ehdottomasti lukukokemus ihan kenelle tahansa!