Debbie Bliss: Neulekoulu : enemmän iloa puikoista

Debbie Bliss on maailmankuulu neulesuunnittelija ja tunnettu etenkin lastenneuleista; lisäksi hänellä on oma lankamallisto ja merkittävä julkaisutoimintakin. Nyt meidän neulojien iloksi on ilmestynyt hänen teoksensa Neulekoulu, jossa ei olekaan varsinaisesti neulemalleja, vaan lukuisia vinkkejä siitä, miten neuletyöstä saadaan mahdollisimman edustavan näköinen tai miten suunnitellaan ihan oma malli.

Neulekoulu ei olekaan mikään ala-aste, vaan ehkäpä melkein neulojien lukio – tässä en nyt tietenkään osannut käyttää mittapuuna mitään muuta kuin omaa, tosin vuosikymmenien mittaista, lähinnä itseoppinutta neulekokemustani. Löysin nimittäin todella paljon uutta ja erinomaista; hyvin monia neuvoja esimerkiksi kirjoneuleiden maailmasta tai siitä, miten perin monilla tavoin neuletyön kappaleet voidaan yhdistää. Toki mukana oli paljon tuttuakin, mutta kaikki esitettynä virkeästi ja selvästi: piirroskuvat olivat hyvin selkeitä ja sekä teksti että kuvat tarpeeksi isoja.

Olin siis tähän kirjaan oikein tyytyväinen, ja se asettuu varmasti yhdeksi neulekirjastoni perusteokseksi.