Ken MacLeod: Newton’s Wake

Vauhdikas avaruusooppera alkaa Carlylen klaanin taisteluarkeologien rynnäköllä tutkimaan kilometrin korkuista timanttirakennelmaa tuntemattomalla planeetalla. Planeetta paljastuu eristyksiin joutuneen ihmiskunnan osasen asuttamaksi, eikä yksinkertaiseksi luultu tehtävä olekaan aivan pikkujuttu.

Newton’s Wake pursuaa futuristista teknologiaa ja vauhdikasta toimintaa. Oopperaa sävyttää hyvä huumori ja mielenkiintoiset henkilöt, ja onpa seassa hitunen pohdiskelevaakin otetta. Maailmassa, jossa ihmismielen voi tarvittaessa varmuuskopioida tietokoneelle, on aivan uudenlaisia filosofisia kysymyksiä. Millaisen kirjeen itse kirjoittaisit kopiosta palautettavalle itsellesi, jos tietäisit kuolevasi kohta?

Newton’s Wake on kaikin puolin tyylikäs paketti avaruusoopperan ystäville, juonen vauhti kantaa lähes koko teoksen verran ja loppukin menee samalla potkulla, vaikka vähän jo alkaakin tökkiä.