Gin Phillips: Niin kuin me olisimme kauniita

Niin kuin me olisimme kauniita

Joan on nelivuotiaan poikansa Lincolnin kanssa eläintarhassa. Eläintarhaa ollaan sulkemassa, puisto alkaa olla jo tyhjillään, kun Joan pääsee poikansa kanssa vihdoin matkaan kohti portteja.

Matka keskeytyy kuitenkin yllätykseen: aseistautuneet massamurhaajat ovat hyökänneet eläintarhaan ja ampuvat ihmisiä ja eläimiä. Joan kääntyy Lincolnin kanssa kannoillaan ja piiloutuu eläintarhaan.

Siitä alkaa tunteja kestävä trilleri, kun Joan piilottelee tappajilta ja yrittää suojella itseään ja poikaansa. Lukijalle näytetään tapahtumiin myös pari muuta näkökulmaa, mutta päähuomio on Joanissa ja tämän äidinvaistojen kuvauksessa.

Kansiliepeet ovat täynnä ylistystä, mutta vaikka kirja esittääkin hyvin tunteisiin käyvän skenaarion, joka varmasti onnistuu ahdistamaan lukijoita, joilla on lapsia, se jäi kuitenkin kauas parhaiden trillerien vetovoimasta. Tarina ei ole lopulta erityisen kiinnostava.

Jos asetelma kuitenkin tuntuu kiinnostavalta ja sinulla on pieniä lapsia ja tahdot lukea jotain ahdistavaa ja järkyttävää, Niin kuin me olisimme kauniita toimii kyllä. Kirja onnistuu kuvaamaan sitä, miten hätätilanteessa halu suojella omaa lastaan vie voiton kaikesta muusta.