Ngugi wa Thiong’o: Nisun jyvä

Maahaasteen Kenia on asianmukaista kuitata ensimmäisellä suomeksi ilmestyneellä kenialaisen kirjailijan romaanilla. Se on Ngugi wa Thiong’on Nisun jyvä, jossa kirjailijan nimenä tosin on vielä James Ngugi.

Nisun jyvä sijoittuu Kenian itsenäistymisen aikaan. Maa sai itsenäisyytensä 12.12.1963, ja kirja kertoo yhden kikujukylän elämästä 1950-luvulla ennen itsenäistymistä. Sen päähenkilö on Mugo, hiljainen ja raskassieluinen mies, joka nousi sankarin asemaan johdettuaan nälkälakkoa brittien keskitysleirillä, brittien jahdatessa mau-mau-kapinallisia. Mugo on sankari, mutta hänellä on synkkä salaisuus, joka nousee lopulta pinnalle Kenian itsenäistymisen päivänä.

Muista kirjan henkilöistä löytyy monenlaisia sankareita ja antisankareita, kapinallisia ja kollaboraattoreita, rotupettureita ja kansankiihottajia. Kirjassa on monia langanpätkiä eri suuntiin: pariskunta, joka on vaikeuksissa miehen palattua kuuden vuoden vankileirireissulta kotiin, jossa on toisen miehen lapsi; itsenäisyyden ajajia, jotka haluavat paikallisen kansansankarin petturin tuomiolle; valkoisten mielistelijä, joka on hukassa kun valkoiset jättävät Kenian.

Varsinainen juoni on yksinkertainen ja parilla lauseella selitetty, mutta kirja on mielenkiintoinen ajankuva, ”mustan miehen musta totuus” kuten takakansi sanoo. Jos ei erityisesti kaipaa historiallisia näkökulmia, tuoreempi Variksen velho on kuitenkin sekä mielenkiintoisempi että ajankohtaisempi, ja sikäli parempi lähtökohta Ngugi wa Thiong’on tuotantoon. Ei tämä varhaisteoskaan hullumpi ole yhden Afrikan maan itsenäisyystaiston kuvaajana.

1. Harvemmin tulee luettua muita alkuperäiskieleltään olevia kirjailijoita, kuin englantilaisia, amerikkalaisia, saksalaisia. Tämä kirja oli iloinen yllätys ja pitääkin alkaa etsimään käsiin hieman ”harvemmalta” kuulostavien maiden kirjailijoita.

2. Maahaastetta tehtyäni suosittelen kyllä lämpimästi määrätietoista uusien maiden kartoittamista.

3. Totisesti kannattaa etsiä uusia lukumaita. Olen maahaasteista ja niiden kommenteista löytänyt paljon tosi mielenkiintoista luettavaa.

4. Hyviä esimerkkejä itselleni ovat Adichie (Afrikka,Nigeria), Ibrahimi (Albania), Ulitskaja ja Dovlatov (Venäjä), Desai (Intia), Backer ja Koch (Hollanti), Saat (Viro), Khadra (Afganistan), Li (Kiina) ja Tokarczuk (Puola).