Siiri Enoranta: Nukkuu lapsi viallinen

Nukkuu lapsi viallinen

Siiri Enorannan uusin kirja poikkeaa huomattavasti edeltäjästään Omenmean vallanhaltijasta. Ohut kirja on pieni tarina pienistä puitteista. 10-vuotias Sonia asuu kotitilallaan jossain päin sodanjälkeistä Suomea. Kaikki vain ei ole hyvin.

Aikuisten elämä on salaisuuksia täynnä, eikä lapsille kerrota mitään. Rintamalta palanneet isä ja setä eivät ole entisellään, eikä äitikään voi hyvin. Lapsillakin on omat salaisuutensa. Sonia salaa yskänsä vanhemmiltaan, koska pelkää sen järkyttävän kodin muutenkin haurasta tasapainoa.

Tuberkuloosia sairastavaa Soniaa odottaa enkeli, joka on tulossa hakemaan Sonian mukaansa aivan koska tahansa – mutta jokin meneekin vikaan.

Nukkuu lapsi viallinen on herkkä tarina elämästä ja kuolemasta. Enkelikin osoittautuu ensivaikutelmaa kiinnostavammaksi tyypiksi – pidin alusta asti Soniasta kertovista osista, enkeli tuntui vähän typerältäkin, mutta kyllä sekin siitä. Olin lopulta kirjaan aivan tyytyväinen. Napakka tarina ei harhaile liikoja, vaan keskittyy olennaiseen.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 966 tilaajan joukkoon!