Tove Jansson: Nuku hyvin, Muumipeikko

Nuku hyvin, Muumipeikko

Muumiaiheen alla julkaistaan vähän kaikenlaisia kirjoja. Aihepiirinä Muumit on tietysti helppo, sillä ne ovat taatusti suosittuja. Nuku hyvin, Muumipeikko on kirja, joka yhdistelee Tove Janssonin klassisia kuvituksia ja kertoo niiden avulla tarinan.

Kirjassa Muumipeikko kärsii unettomuudesta. Vaikka Muumimamma kuinka peittelisi Muumipeikon, uni ei vain tule. Seurauksena Muumipeikko vaeltaa Muumitalon halki ja saa neuvoja unettomuuden ratkaisuun muilta talon asukkailta. Mutta mikä lopulta auttaa Muumipeikkoa nukahtamaan?

Kirjassa on paljon samaa kuin Riina ja Sami Kaarlan kirjassa Muumipeikko nukahtaa.

Tove Janssonin hahmot ovat ajattomia. Nykypäivän lapset samaistuvat Muumipeikkoon samalla tavalla kuin itse lapsena. Nuku hyvin, Muumipeikko on toimiva tarina. Se liikkuu sulavasti, tarjoaa useita vaiheita, jotka tuntuvat luonnollisilta. Kirjan pieni formaatti sopii nuorelle lukijalle hyvin syliin.

Nukkumaanmeno on yksi useimmiten käsitellyistä lastenkirja-aiheista. Nuku hyvin, Muumipeikko käsittelee aihetta hyvin.