Florence Given: Olen upea, mutta en sinun mieliksesi

Olen upea, mutta en sinun mieliksesi

Florence Givenin kirja Olen upea, mutta en sinun mieliksesi on kirja nuorille sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Kirja käsittelee sitä, kuinka etenkin naisoletetut on ahdettu tietynlaisiin muotteihin ja niistä irtautuminen antaa ihmisille oikeuden kohdella heitä huonosti. Given kertoo omista kokemuksistaan kun tasa-arvo ei toteudu tai kun sitä pidetään itsestäänselvyytenä. Given kertoo myös, että tietää olevansa tämän hetken kauneusihanteiden normien mukainen ja päässeensä tämän takia joissain asioissa helpommalla.

Olen upea, mutta en sinun mieliksesi on tärkeä kirja suhteesta omaan itseen. Kuinka kaikkein tärkein rakkaus on rakkaus itseensä, ja kuinka yhteiskunta tekee kaikkensa etteivät ihmiset rakastaisi itseään. Elämme maailmassa jossa tiedetään, ettei säärikarvoja tarvitse ajella, mutta samalla säärikarvoja on verrattu syöpään ja esimerkiksi malli, jonka kuvissa näkyy ihokarvoitusta saa tappouhkauksia.

Feminismi on yksinkertaisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa, eikä yhtään mitään muuta. Jos kaikilla olisi samat oikeudet, maailma olisi kovin erilainen ja huomattavasti parempi. Jokaikiselle ihmiselle maailmassa pitäisi opettaa, että kaikki ovat yhtä arvokkaita. Jos vain saataisiin kaikki uskomaan, että yhteinen tasa-arvo ei ole keneltäkään pois, vaan siitä on oikeasti hyötyä kaikille. Kaikkia asia ei miellytä, mutta tasa-arvoa pitää edistää suureen ääneen, koska muuten se ei koskaan toteudu. Hiljaisuus on historiaa.

Paula