Kitty Kelley: Oprah

Mitä kätkeytyy julkisuuskuvaansa tarkasti vartioivan tv-tähden kulissien taakse? Oprah Winfrey on tunnettu mediapersoona, jota voidaan pitää yhtenä maailman vaikutusvaltaisimmasta naisista. Ensimmäinen suomeksi julkaistava Oprahin elämäkerta kertoo, miten rankkojakin aikoja eläneestä kauneuskuningattaresta tuli kaikkien kadehtima mediapersoona.

Oprah varttui Yhdysvaltojen eteläisissä osavaltioissa, pitkään isoäitinsä luona. Hänet raiskattiin 9-vuotiaana ja 14-vuotiaana hän synnytti lapsen, joka kuoli jo parin viikon ikäisenä. 18-vuotiaana jo kuuluisuutta ja tähteyttä halajava Oprah voitti Miss Black Tennessee -kauneuskilpailun, mutta isä kannusti opiskelemaan. Tytär päätyi kuitenkin radioon töihin 1970-luvulla ja tästä alkoi menestyksekäs ura media-alalla. Siihen tarvittiin kyllä paljon työtä, vuosia ja lahjoja, mutta takanaan hänellä ei ollutkaan rikasta miestä, hyvää taustaa eikä varakkaita vanhempia.

Kirjaan on tallennettu leidin vaiheet aina varhaisesta esiintymis- ja menestyshalusta lähtien viimeaikoihin asti. Kriikkiä annetaan kohtuullisen runsaasti, lähinnä hänen oikeasta elämästään yksityishenkilönä sekä toisaalta hänen esittämästään roolista omassa show’ssaan. Oprah on luonut varsinaisen imperiumin, josta vain harva tietää ja vielä harvempi työntekijöistä uskaltaa kertoa saati arvostella. Tässä siis lisää siitäkin, varsinkin rahasta, jota tuntuu liikkuvan yllättävän paljon ja jota ei voi amerikkalaisessa yhteiskunnassa näemmä väheksyä. Myös TV-show’n aiheista on yllättäviä yhteenvetoja, sensaationnälkäisen kansan ilmeisesti vaatiessa lisää sosiaalipornoa…

Paljon muutakin tietoa on tarjolla, muun muassa seurustelu- ja muista suhteista joihinkin kuuluisuuksiin, joista valitettavasti minä en tunne ketään. Lisäksi Oprahin tapa johtaa yrityksiään, palkata ja valvoa henkilökuntaansa sekä lievä vainoharhainen ote omaan elämään saa osansa tässä kirjassa.

Itse luin tämän lähinnä esittelynä, en ole seurannut Oprahia enkä myöskään Dr. Philiä, joka myös kuuluu leidin klaaniin. Lähemmin asiaan perehtyneet ovat varmasti ne, jotka itse ovat asuneet USA:ssa tai muuten seuranneet uskollisesti esityksiä, sillä katsojia hänellä todellakin on riittänyt! Sinänsä mielenkiintoinen ja kriittinenkin opus, jota voin hyvin suositella median valtapeleistä ja rahastuksesta erinäisin menetelmin kiinnostuneiden luettavaksi. Pelkästään juoru- ja paljastuskirjaksi en tätä sentään kutsuisi, mutta en ehkä varsinaiseksi elämäkerraksikaan.