Lavie Tidhar: Osama

Klassinen kuvio: toimeton yksityisetsivä maleksii kahviloissa ja notkuu toimistollaan, kunnes kohtalokas nainen saapuu ja palkkaa etsivän tehtävään, josta seuraa runsaasti vaikeuksia.

Joen toimistoon kirjaimellisesti ilmestyvä nainen antaa Joelle yksinkertaisen tehtävän: löydä kirjailija Mike Longshott. Longshott kirjoittaa pulp-pokkareita, jotka kertovat katalasta Osama bin Ladenista, joka käy länsimaita vastaan vaikeasti ymmärrettävää sotaa terrori-iskuilla ja itsemurhapommeilla.

Niin – Joen maailmassa näkymätön sota terrorismia vastaan on silkkaa fiktiota. Maailma on muutenkin erilainen, kun monenlaisia kehityskulkuja, jotka meidän maailmassamme johtivat terrorismiin, ei olekaan tapahtunut.

Vuoden 2012 World Fantasy Award myönnettiin Osamalle, joten pakkohan tähän oli tutustua. Tarina on kiehtova. Samalla se on hivenen vaikea – kirjassa on tiettyä utuisuutta ja sen kertojassa tiettyä epäluotettavuutta. Asioita ei liiemmin selitellä, monesta isostakin kysymyksestä lukija saa itse päätellä oman ratkaisunsa.

Philip K. Dick -viittauksilta ei Osaman kohdalla voine välttyä. China Miévillen Toiset tulee myös hakematta mieleen. Tämä mielikuvituksellinen tarina, joka sijoittuu toiseen todellisuuteen kuin omamme, onnistuu siinä sivussa kertomaan meidän maailmastamme paljon.

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta